Руското стелт страшилище Су-57 чака американските F-16 в Украйна обновено и по-опасно от всякога. Украйна с нетърпение очаква първите доставки на изтребители F-16 Fighting Falcon от западните си съюзници – отчаяно необходима техника, която Киев се надява да му помогне да се противопостави на въздушното предимство на Русия след повече от две години изтощителна война.
След месеци на дипломатически натиск украинският президент Володимир Зеленски най-накрая осигури дългоочакваните самолети от съюзниците от НАТО Дания, Нидерландия и Белгия, които дариха флота си на украинските военновъздушни сили. От началото на април САЩ и техните съюзници обучават украинските пилоти на самолетите американско производство, които се очаква да бъдат доставени до няколко седмици. Зеленски заяви, че се нуждае от 120-130 бойни самолета, за да постигне „паритет“ с Москва.
Украйна се надява, че тези F-16 ще помогнат на армията ѝ да се изравни с въздушните възможности на руския флот от изтребители Су-57, които са разположени от първите дни на конфликта.
Но докато F-16 носи доказана надеждност и гъвкавост за отбраната на Украйна, усъвършенстваните стелт способности на Су-57 представляват огромно предизвикателство –
въпреки че броят на произведените самолети е малък и програмата претърпя множество неуспехи, което означава, че не е сигурно, че ще се използва в райони с висока степен на заплаха в Украйна.
Russian Su-57: How Stealth Jet Compares to Ukraine’s Incoming F-16s https://t.co/fJFYbd0yEK
— JuVi (@SciteCito) May 20, 2024
Су-57: „стелт“ и усъвършенствани технологии
Руският изтребител от пето поколение разполага с усъвършенствана стелт технология, двигатели с 3D вектор на тягата и разнообразен набор от оръжия.
Според руски военни документи Су-57 е способен да лети с „повече от два пъти по-висока скорост от тази на звука“, на височина от близо 60 000 фута и с обсег от над 1800 мили.
Въоръжението включва радарно или инфрачервено насочвани ракети „въздух-въздух“, неуправляеми ракети „въздух-земя“, конвенционални бомби, касетъчни бомби и оръдие, стрелящо с 30-милиметрови експлозивни снаряди.
Двудвигателният стелт изтребител, разработен от руския отбранителен гигант „Сухой“ в началото на 2000-те години, има корени още от епохата на Студената война. През този период Съветският съюз установява необходимостта от изтребител от следващо поколение, който да замени флота им от Су-27 и МиГ-29 в тактическите операции на фронта.
Но Су-57 се сблъска със закъснения в производството и проблеми с експлоатационните характеристики, особено с двигателите и стелт функциите.
Някои експерти в областта на военната авиация твърдят, че видимите кръгли дюзи на двигателите на бойния самолет увеличават възможността той да бъде засечен от радарите, което подкопава неговите стелт способности.
Въпреки тези недостатъци Су-57, или „Фелон“, има някои предимства пред F-16 Fighting Falcon.
Специализираното в областта на отбраната списание National Interest съобщава, че петото поколение „Фелон“ може да се синхронизира с наземните радари, което му дава предимство при първо изстрелване в сравнение с модела от четвърто поколение.
F-16: Универсалност и маневреност
F-16 Fighting Falcon има дългогодишен опит в бойните действия. Известен със своята гъвкавост и маневреност, той е основен елемент в много военновъздушни сили от края на 70-те години на миналия век.
Първоначално проектиран като лек дневен изтребител за въздушно превъзходство, самолетът се превърна в успешен многоцелеви самолет за всякакви метеорологични условия. Гъвкавостта на F-16, съчетана с широк набор от модернизации през годините, включително усъвършенствани радарни, авиоелектронни и оръжейни системи, го прави надежден изтребител за изискванията на съвременните въздушни боеве.
F-16 може да лети със скорост над Мах 2 (около 1 500 мили в час) и да работи на височина до 50 000 фута, малко по-ниска от тази на Су-57. Той има боен радиус от около 340 мили с вътрешно гориво и радиус на действие на ферибота над 2000 мили с външни резервоари.
Американските изтребители включват и модернизирани радарни системи като AN/APG-66, които могат да проследяват цели както във въздуха, така и на земята в радиус от над 60 мили.
Те могат да носят по-голям и по-разнообразен набор от оръжия от съветските МиГ-29 или Су-57, включително ракети, бомби и антирадарни оръжия.
Изтребителите ще заменят изчерпания и намаляващ флот на Украйна от МиГ-29, Су-24 и Су-25 – самолети, които са създадени в разгара на Студената война и чиито възможности вече са добре известни на руснаците.
Въпреки това в доклад на Главната счетоводна служба на САЩ от миналата година F-16 е класиран като един от най-трудните за поддръжка самолети на ВВС.
Според Марк Канчън, пенсиониран полковник от морската пехота на САЩ и старши съветник в Програмата за сигурност на Центъра за стратегически и международни изследвания, този факт може да се окаже толкова трудно предизвикателство за украинците, колкото и самото летене със самолета.
„За да могат F-16 да бъдат ефективни, Украйна трябва да създаде и поддържа широка инфраструктура за поддръжка и логистика“, казва Канцян пред Newsweek. „Това включва обучение на пилоти, което отнема около девет месеца, и създаване на системи за поддръжка, зареждане с гориво и доставка на боеприпаси. Това няма да е незабавна промяна на играта“, добави той.
Източник – Newsweek/Превод:SafeNews