Рудолф Айсли, чиито меки вокали украсяваха хитовете на Isley Brothers като Summer Breeze и That Lady, почина на 84-годишна възраст.
Музикантът, който е и съавтор на много от най-големите песни на групата, е починал в съня си, каза брат му Ърни.
„Няма думи, с които да изразя чувствата си и любовта, която изпитвам към брат си“, добави Роналд Айсли. „Ще липсва на семейството ни. Но знам, че е на по-добро място.“
Въпреки че Рудолф пее до голяма степен хармонии с групата. Той има водещи вокали в песни като I’ve Got to Get Myself Together и It’s a Disco Night (Rock Don’t Stop). Те достигат Топ 20 в Обединеното кралство.
Той изиграва ключова роля в написването на песни като Harvest For The World, Fight The Power и Shout. Песента остава траен парти химн, който стана голям хит в Европа чрез кавър версията на Lulu.
Създадени за първи път в началото на 50-те години на миналия век, Isley Brothers бяха сред най-влиятелните групи в поп музиката
Те успешно преминаха от госпъл към мотаун соул, а по-късно и към жесток R&B и политически мотивиран фънк.
My condolences and prayers to the @isleybrothers family on the loss of their beloved brother Rudolph Isley. I performed on the @apollotheater stage with them when I was 11 yrs old. My first professional show I opened up for them when I was a teenager. Hold the family in your 🙏🏾💐 pic.twitter.com/BBW5kd9sxC
— Stephanie Mills (@PrettyMill1) October 12, 2023
Родом от Синсинати, Охайо, младата група първоначално беше квартет, състоящ се от Роналд, Рудолф, О’Кели и Върнън Айсли.
Те за кратко спират да се изявяват през 1955 г., след като Върнън, който пее главни вокали, е убит, докато кара колело. Той е само на 13 години.
В крайна сметка убедени да продължат, останалите се преместват в Ню Йорк и оставят назад госпъл музиката.
На турне през 1959 г. те направиха кавър на Lonely Teardrops на Джаки Уилсън и разбиха тълпата до лудост. До края на турнето „публиката идваше в театъра и чакаше песента“, спомня си по-късно Роналд.
Те бързо започнаха да развиват песента, която пееха на бис, в своя собствена песен. Когато се върнаха в Ню Йорк, отидоха направо в студиото, за да я запишат. Със себе си те водят десетки приятели, за да уловят енергията на техните концерти.
Тази песен е Shout – първият запис на Isley Brothers с милиони продажби
Той беше въведен в Залата на славата на Грами през 1999 г., но по това време църковните групи възразиха срещу него.
„Превърнахме песен с госпъл усещане в R&B хит и групите започнаха да пишат молби до радиата да спрат да я пускат“, каза Роналд пред Wall Street Journal през 2015 г. „Те смятаха, че Shout трябваше да остане църковен запис.“
Въпреки критиките, братята знаеха, че са намерили успешна формула и отбелязаха още един хит в началото на 60-те години със също толкова енергичния Twist and Shout.
Песента беше кавър, първоначално записана от Top Notes, но новият аранжимент на групата беше като удар на адреналин в сърцето.
The Beatles го харесават толкова много, че го превъръщат в основна част от концертите си и го записват като заключителна песен на дебютния си албум
През 1964 г. Isley Brothers набират младия Джими Хендрикс в състава си, чиято китара оживява хитове като Testify, преди той да напусне, за да стане соло изпълнител.
Година по-късно групата подписва с Motown Records, но установява, че подходът на производствената линия на лейбъла е задушаващ. По време на краткото си пребиваване там, те отбелязаха само един хит, This Old Heart of Mine (Is Weak for You), написан от известния екип Holland-Dozier-Holland с участието на Sylvia Moy.
След като напуснаха, за да създадат свой собствен лейбъл, те приветстваха по-малкия брат Ърни в групата и неговите твърдо остри китарни линии им дадоха нов живот.
През 1969 г. те отбелязват голям хит с It’s Your Thing. Тогава започват да правят кавъри на рок химни като Love The One You’re With на Стивън Стилс и Lay Lady Lay на Боб Дилън.
Това предизвика драматична поредица от златни и платинени албуми, които смесиха соул мелодии с космическа психеделия и твърд фънк на Sly Stone и Джеймс Браун.
Трансформацията е изрично изразена в албума 3+3 от 1973 г., където те преработват веселия сингъл от 1964 г. Who’s That Lady с изпепеляваща китарна линия с размит тон. Това извежда песента до номер шест в американските класации.
Последваха още хитове – Summer Breeze, Harvest For The World, Fight The Power – всички от които Рудолф е съавтор.
Рудолф се открояваше с пищните си тоалети – комбинация от шапки и кожи, подчертани от бастун, украсен със скъпоценни камъни
Вторият по-голям син на клана Айсли, той все пак беше негласният „надзирател“ на бандата, пише в мемоарите си дъщерята Елизабет Айли Баркли.
Но, както при всички семейства, отношенията често бяха сложни.
„Понякога ставаше доста нажежено в семейството. Те си крещяха един на друг“, спомня си инженерът Джон Холбрук, който работи върху няколко албума на Isley Brothers в края на 70-те години. „Те бяха големи, страшни момчета. Руди беше гигантът и някак плашещ.“
През 1986 г. Рудолф решава да следва дългогодишната си амбиция да стане християнски свещеник, напуска групата и предава бастуна на брат Роналд.
„Музиката и вярата, те просто минават в кръвта ни“, каза Рудолф в бележките към кутията на Isley Brothers от 1999 г. „Може да съм спрял да пея поп музика, но винаги ще бъда Isley Brother.“
Той обаче продължава да пее, издавайки религиозен албум, наречен Shouting for Jesus през 1996 г. Той е въведен в Залата на славата на рокендрола с братята си през 1992 г.
Този март Рудолф съди Роналд. Твърдението му е, че брат му се е опитал да осигури търговска марка за Isley Brothers под свое име. Това на практика изключва неговия брат от партньорството.
В делото се твърди, че членовете-учредители са били „по всяко време“ „обикновено съдружие“.