Европа ще има свой собствен Суецки канал с изграждане на стойност близо 50 милиарда и с план за превръщане на най-големия европейски град в остров.
Европа се готви за изграждането на конкуренция на Суецкия канал с нов колосален морски коридор – амбиция на Турция за т. нар. Истанбулски канал. Инициативата, подета от президента Реджеп Тайип Ердоган през 2021 г., обещава да превърне Истанбул в ключов световен търговски център на зашеметяващата цена от над 25 млрд. долара. Каналът ще пресича и европейската част на Истанбул, образувайки остров между Азия и Европа.
Първоначално грандиозният план е посрещнат скептично заради потенциалните заплахи за естествената среда на Истанбул. Но турските власти продължават напред, поставяйки си за цел да реализират икономическите си цели за 2023 г. и 2053 г., изтъквайки благото, което водният път ще осигури на страната. Разположен в западната част на Истанбул, коридорът ще създаде плавателна връзка между Черно и Мраморно море. Дължината на канала е внушителните 45 километра, а ширината му ще варира от 400 до 1000 метра, като дълбочината му ще достига до 25 метра. През него ще преминават и шест моста, които ще го свързват безпроблемно с европейската част на Истанбул.
С надеждата да пропуска 160 кораба или петролни танкери всяка година, каналът е готов да освободи претоварения Босфорски проток от някои от морските му тежести.
През 2021 г. президентът Ердоган с гордост обяви начинанието за свой „луд проект“, подчертавайки трансформиращия му потенциал:
„Днес отваряме нова страница в историята на развитието на Турция. Гледаме на Истанбулския канал като на проект за спасяване на бъдещето на Истанбул… за осигуряване на безопасността на живота и собствеността на Босфора и на гражданите около него.“
Европа ще има свой собствен Суецки канал

Каналът чието завършване е планирано за 2027 г., ще повиши статута на Истанбул като глобален търговски център, предлагайки изключително важен воден път, минаващ успоредно на прочутия проток Босфор.
Очаква се това стратегическо положение да привлече много търговски и туристически предприятия, което допълнително ще подобри икономическите перспективи на града. Проектът за Истанбулския канал се оценява на над 25 млрд. долара, като 10 милиарда са предназначени за развитие на районите от двете страни на канала, а 15 милиарда – за изграждането на самия канал.
Тази значителна инвестиция подчертава стремежа на Турция да създаде съвременна инфраструктура, която да насърчава икономическата експанзия и да укрепва международната ѝ репутация.
С напредването на проекта за канала той не само обещава да преобрази градския пейзаж на Истанбул, но и да затвърди ролята на Турция като значима фигура в световната търговия.
Източник – Express/Превод:SafeNews





