Това е клаустрофобична, ужасяваща мисъл – да бъдеш в капан в малка подводница, потенциално на хиляди метри под водата, а кислородът ти да свършва.
Точното местонахождение на подводницата „Титан“ и състоянието на петимата членове на екипажа й са неизвестни. Плавателният съд навярно има по-малко от 10 часа оставащ кислород, а спасителите се състезават с времето за да намерят подводницата, преди да е станало твърде късно.
Но според доктор Кен Ледез, експерт по хипербарна медицина в Мемориалния университет в Сейнт Джонс, Нюфаундленд, липсата на въздух не е единствената опасност, пред която са изправени хората на борда.
Плавателният съд може да е загубил електрическо захранване, което вероятно ще играе роля при контролирането на количеството кислород и въглероден диоксид в съда.
Тъй като нивото на кислород пада, делът на въглеродния диоксид, издишван от екипажа, ще нараства, с потенциално фатални последици
„Когато нивата на въглероден диоксид се натрупват, тогава той става седативен, става като анестетичен газ и ще ви накара да заспите“, обяснява той пред BBC.
Струпването на твърде много газове в кръвния поток на човек (състояние, известно като хиперкапния), може да го убие, ако не се лекува.
Бившият капитан на подводница от Кралския флот Райън Рамзи казва, че е гледал онлайн видеоклипове от вътрешността на „Титан“ и не е могъл да види система за отстраняване на въглероден диоксид, известна като скрубери.
„Това за мен е най-големият проблем от всички“, казва той пред BBC.
В същото време екипажът е изложен на риск от хипотермия
Според капитан Рамзи, ако подводницата е на морското дъно, температурата на водата ще бъде около 0C. Ако плавателният съд е загубил и електричеството си, той няма да генерира никаква мощност и следователно не може да генерира топлина.
Хипотермията, липсата на кислород и натрупването на въглероден диоксид в подводницата означават, че способността на екипажа да осъществи контакт с мисията за търсене и спасяване, като например като удря по корпуса на редовни интервали, за да се опита да привлече вниманието, ще намалее.
„Ако са в безсъзнание, няма да могат да направят много, за да си помогнат“, казва д-р Ледез.
Въпреки че бреговата охрана предупреди, че вероятно е останал малко кислород, екипажът може да успее да спести запасите си – поне за известно време.
Рамзи казва, че забавянето на дишането им също би помогнало, но признава, че това може да е трудно предвид стреса, под който биха били.
Д-р Ледез е на мнение, че петимата членове на екипажа биха могли да разпръснат гранули, абсорбиращи въглероден диоксид, или да намалят потреблението на енергия, ако все още имат електричество.
Що се отнася до храната и водата, бреговата охрана каза, че екипажът е имал някои „ограничени дажби“ на борда, но не може да каже колко
Въпреки всички тези предизвикателства д-р Ледез настоява да не се отменя операцията по търсене и спасяване твърде рано, заявявайки, че те може да са в състояние да оцелеят дори когато нивата на кислород са много ниски.
„Ако някой може да оцелее там, това са те“, казва д-р Ледез. „Просто зависи от това дали имат сила и светлина. Абсолютно възможно е те все още да са живи.“