Измина една година, откакто подводница с името Ran изчезна под ледник в Антарктида. Притежавана от Университета в Гьотеборг, тя е една от трите подобни в света, използвани за научни изследвания, и е предоставила ценна информация за ледника на Деня на Страшния съд – прякор на ледника Твейтс поради критичната му роля за повишаването на морското равнище. 7-метровият подводен апарат изчезна през уикенда по време на експедиция на борда на южнокорейския ледоразбивач RV/IB Araon. Изследователската мисия се ръководи от професор Анна Волин, един от шестимата учени от Университета в Гьотеборг, които участват в нея.
Ран, усъвършенствано автономно подводно превозно средство (AUV), е оборудвано с най-съвременни сензори и технологии, предназначени за събиране и анализиране на данни в екстремна подводна среда. Създадено за продължителни мисии под леда, то успешно работи в Антарктида и на други отдалечени места преди внезапното си изчезване.
Защо Ран е изпратен на ледника Твейтс?
„За втори път водим Ран на ледника Твейтс, за да изследва леда под повърхността. През 2019 г. Ран ни даде възможност да бъдем първите изследователи, които проучват под ледника Твейтс, а при тази експедиция се върнахме в същия район. Сателитните данни могат да ни покажат топенето и движението на леда отгоре, но Ран ни позволи да получим подробен поглед върху долната страна на леда и да разберем точно какви процеси движат топенето“, обяснява Анна Волин.
Ледникът Твейтс в Антарктида е огромен и си е спечелил прозвището ледникът на Деня на Страшния съд заради потенциалното си въздействие върху нивото на световния океан. Ако се разтопи напълно, това може да повиши морското равнище с няколко метра. Данните, събрани от Ran, привлякоха широко внимание не само в общността на полярните изследователи. Как подводницата работи под леда
Докато се гмурка под ледени покривки с дебелина от 200 до 500 метра, Ран не поддържа постоянен контакт с изследователския кораб.
Вместо това пътят му е внимателно програмиран предварително, а усъвършенстваната му навигационна система му позволява сам да се върне в открити води. Тъй като това, което се намира под ледника, често е загадка, тези мисии се провеждат на етапи. Те започват с по-прости маршрути в близост до морското дъно и извън леда, като постепенно се усложняват, докато Ран не се доближи достатъчно до леда, за да направи подробни измервания на границата между леда и водата.
През януари тази година Ран успешно завърши няколко гмуркания под ледника Твейтс.
По време на последното гмуркане от експедицията обаче нещо се обърква. След продължително пътуване под леда AUV не успява да се върне в определената точка за среща. Изследователският екип на борда на RV/IB Araon спря пътуването си към дома и започна мащабно издирване с помощта на акустично оборудване за откриване, хеликоптери и безпилотни самолети, но Ран не беше открит никъде. В крайна сметка трябваше да се приеме суровата реалност – подводницата е била изгубена.
Усилия за търсене и въпроси без отговор
„Това е като да се опитваш да намериш игла в купа сено – с изключение на това, че дори не знаем къде е купата сено“, казва Анна Волин. „В момента батериите на Ран са напълно изтощени. Единственото, което можем да кажем със сигурност, е, че под леда се е случило нещо неочаквано. Предполагаме, че е изпаднал в беда и нещо му е попречило да се върне обратно навън. Дали Ран се е сблъскал със самия Ктулу и е влязъл в епична битка, преди да бъде победен от Ловкрафтовото космическо същество, никога няма да разберем. Данните, които събрахме от Ран, са единствени по рода си и невероятно ценни за международните изследвания. В същото време винаги сме знаели рисковете – загубата му беше реална възможност и, честно казано, това беше вероятният начин за приключване на мисията му“, казва Анна Волин. „Лично аз смятам, че това е много по-добра съдба, отколкото да оставим безпилотния апарат да стои в гаража и да събира прах. Все пак това е огромна загуба.“
Ран е закупен през 2015 г. с безвъзмездна помощ от 38 млн. шведски крони от фондация „Кнут и Алис Валенберг“. Въпреки че подводницата вече я няма, изследователският екип все още разполага с нещо безценно – дългогодишен опит, висококвалифициран екипаж и богати познания. Освен това те все още разполагат с необходимото оборудване, включително системата за изстрелване и извличане на големи кораби, резервни части, компютри и инструменти за анализ. Засега се планира да се замени Ran и да продължи изследването на дълбините на океана.
Източник – El Adelantado /Превод:SafeNews