Медиите в България губят аудиторията си заради фалшиви новини, която мигрира към алтернативни източници на информация, които не се подчиняват на журналистическите стандарти. Такива резултати от провдено проучване оповести социологът Първан Симеонов.
Той представи резултатите от изследване за отношението към социалните медии и истината в новинарския поток, проведено сред 800 пълнолетни български граждани.
„Става въпрос за едно застаряващо общество, за което са характерни репресивни нагласи. 61% заявяват, че срещат фалшиви новини всеки ден, посочи Симеонов. „Това е атестат какво мислят българите за информацията, която се появява във всичките им канали и води до определени изводи. Може би наистина има ръст на този тип информация. Второ – има ръст на говоренето по тази тема. Трето – съществува обществен автоматизъм и недоверие към информационната среда. Очевидно масовото съзнание свиква с идеята, че нас ни лъжат.
След началото на войната в Украйна традиционните медии в България, предполагам, че и на още много места в Западния свят, губят част от аудиторията си, която мигрира към алтернативни източници на информация, които не се подчиняват на журналистическите стандарти“.
„Нашето общество вече приема за нормално и фалшивото, и ограничаващото. По въпроса за свободата ние реагираме не с инстинкта за повече свобода, а за повече ограничения“, заяви Първан Симеонов от социологическа агенция „Мяра“.
Почвата за фалшиви новини в България е удобна по много причини, обясни още Симеонов. „Една от тях е исторически насложеният русофилски сантимент, който е част от културния код. Втората са сериозните нива на отчуждаване, социално разслояване, гетоизация и застаряване – изоставане от медийните тенденции“.
Той обясни, че над 40% от анкетираните казват, че са ставали свидетели на някаква форма на ограничаване във Фейсбук.
„17% твърдят, че самите те са били обект на такова. Мнозинството от ползващите Фейсбук са в досег с ограниченията“.
Ние, Западният свят, дадохме лош пример с касирането на изборите в Румъния заради влияние чрез ТикТок, отбеляза още Първан Симеонов.
„Не ни харесват изборните резултати – може да ги отменим – така ще се прочете на масово ниво. Второ – може да произведем контра ефект и този кандидат да се окаже по-популярен. Трето – не социалните медии гласуват, а хората. Не ми се мисли каква Кутия на Пандора отваряме по този начин!“.
Противопоставяне на това ново нормално може да се постигне чрез медийно образование и критично мислене, обясни той.
Източник – БНР