Тази година партиите са похарчили по-малко за предизборната си кампания. Те са пръснали само 587 000 лева за реклама в медиите към този момент. Както и предходни години, най-много средства са отделили ГЕРБ.
„Правя само едно уточнение, тъй като отчетите към Сметната палата се подават след края на кампанията. Това, което нашият екип прави традиционно по време на кампания – ние следим официалните страници на около 40 медии. Става въпрос за национални и регионални радиостанции, печатни медии, онлайн медии и телевизии, тъй като за медиите съществува задължението да публикуват договорите, които сключват в рамките на кампанията“, обясни за статистиката Лилиан Никифорова от Института за развитие на публичната среда.
Този анализ установява, че обща стойност на кампанията до момента е 587 000 лева
А този път спестените пари представляват колосална сума. През 2021 година само за 10 дни партиите са похарчили над 1 млн. лева. Тогава изборите също бяха две в едно – за парламент и за нов президент.
Миналата година пък похарчената сума за същия този период от време е била 862 000 лева.
Сами виждате, че имаме сериозно намаление на сумата до този момент“, отбелязва Никифорова.
Най-много средства са отделили ГЕРБ-СДС. Те са разходвали около 173 000 лева от бюджета си, сочи проучването
След тях се нареждат „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“. Техните разходи са 125 000 лева. „Възраждане“ са похарчили малко над 100 000 лева.
„Тук е много интересно да уточня, че всъщност стратегиите на трите партии са доста различни. Ако ГЕРБ-СДС и „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“ насочват средства към разнообразни медии, както електронни, така и печатни и онлайн, то голямата сума на политическа партия „Възраждане“ – около 76% от техните средства, похарчени до момента, или това са 83 000 лева, са насочени към телевизия „Евроком“, казва Никифорова.
По думите й в последните няколко кампании това е обичайна практика на партия „Възраждане“.
„Не за първи път виждаме такава голяма сума в първите 10 дни, насочена точно към тази телевизия“, обясни експертът.
След „Възраждане“ идват БСП с 56 хил. лв. ДПС пък са похарчили 11 хил. лв.
Както SafeNews писа по-рано днес, според социолозите партиите вече са уморени от тези шести избори. Най-много усилия те ще хвърлят в последните две седмици на кампанията. А именно последната ще бъде рещаваща за онези избиратели, които все още не са взели решението за кого да гласуват.
Източник: Фокус