Използваното първоначално за лечение на диабет лекарство Ozempic, се търси много по света от знаменитости и потребители на социални медии, рекламиращи го като чудодеен лек за загуба на тегло, въпреки някои опасения на медицински експерти.
Лудостта не подминава и Китай, където да бъдеш „слаб на вафли“ е преобладаващ стандарт за красота. Това води до недостиг на Ozempic в страната, предава CNN.
Публикации на потребители за лесната загуба на 10 или повече кг за един месец само с няколко инжекции Ozempic, което е търговската марка на семаглутид, наводниха китайските приложения за социални медии.
„Това е чудотворно лекарство“, се казва в популярна поредица от публикации в Xiaohongshu, китайско социално приложение, подобно на Instagram.
Официално Ozempic беше одобрен в Китай през април 2021 г. за лечение на диабет тип 2. Но потребителите могат да го получат от лекари за други цели или да го купят от платформи за електронна търговия като Taobao и JD.com (JD) с рецепти на други хора. „Без диета, без упражнения, можете да отслабнете дори когато лежите неподвижно.“
Сред притесненията на медицински експерти са, че употребата на лекарството може да предизвика сериозни странични ефекти. Проучвания и доклади на пациенти показват, че много пациенти виждат възстановяване на теглото си скоро след спиране на инжекциите.
Но заради нарастващата му популярност в Китай, много болници и аптеки са изчерпали медикаментът от края на миналата година, според държавния People’s Daily Health.
Това предизвика проблеми при пациентите с диабет, които са зависими от лекарството.
Лекар от Първият филиал на болницата на университета Сун Ятсен в мегаполиса Гуанджоу каза пред официалните медии миналия месец, че болницата за кратко е останала без Ozempic поради нарастващото търсене от пациенти, които искат да отслабнат. Оттогава болницата е спряла да го предписва на хора, които нямат диабет.
Поради нарастващото търсене от пациенти, желаещи да отслабнат болницата е останала за кратко без Ozempic. Оттогава лечебното заведение е спряла да го предписва на хора без диабет. Това каза лекар от първият филиал на болницата на университета Сун Ятсен в мегаполиса Гуанджоу пред официалните медии миналия месец.
Покачващи се цени
Огромният шум в социалните медии принуди Xiaohongshu да започне репресии през февруари и да изтрие повече от 5000 публикации, споделящи опит за отслабване с Ozempic.
Платформата на социалните медии обвини много публикации в „преувеличаване“ на ефективността на лекарството като помощник за отслабване и предупреди своите потребители да не „вярват сляпо“ на подобно съдържание.
В платформата излезе предупреждение към потребителите, търсещи лекарството онлайн, да „отидат в официални медицински заведения за лечение“.
Но това не беше достатъчно, за да успокои вманиачените по лекарството. Хората в Китай, особено жените, отдавна са изправени пред натиск да се придържат към стандартите за красота, които подчертават изключително слабата фигура.
С нарастващото търсене цените скочиха онлайн. Официалната цена на доза Ozempic от 1,5 mg е 478 юана ($67) в държавните болници, според Китайският Националния списък на лекарствата за възстановяване на разходите.
Но цените за същото лекарство в момента варират от 36% до 151% по-високи в сайта за онлайн пазаруване Taobao.
Според неговия производител, датската фармацевтична фирма Novo Nordisk (NONOF), Ozempic е регистрирала продажби от 303 милиона датски крони (44 милиона долара) в Китай през деветте месеца след пускането си през април 2021 г.
Повече от седем пъти се увеличиха продажбите в страната, достигайки 2,2 милиарда датски крони (316 милиона долара).
Общите продажби на лекарства за GLP-1, клас лекарства за диабет, които включват семаглутид, може да достигнат пик от 40 милиарда юана (5,6 милиарда долара) в Китай, според оценка на базираната в Шанхай Tebon Securities миналия октомври, който не посочи в какъв срок ще стане това.
И западните, и китайските производители на лекарства искат част от растящия пазар.
Novo Nordisk е подала молба до Китайския лекарствен регулатор за разширяване на обхвата на употреба на семаглутид, според Националната администрация за медицински продукти. Неговият уебсайт показа, че регулаторът е получил заявлението в събота.
Няколко китайски фирми ускориха разработването на версии с широко приложение на семаглутид.
Очаква се патентите на Novo Nordisk за семаглутид в Китай да изтекат през 2026 г. Най-рано тогава лекарствата с широко приложение могат да са в наличност за продажба.
Но това се оспорва.
По молба подадена от фармацевтичната фирма Huadong Medicine със седалище в Ханджоу, през юни 2021 до Държавната служба за интелектуална собственост на Китай, беше анулиран патента. През септември 2022 г. службата постанови всички така наречени основни патенти за Ozempic за невалидни в Китай.
Решението беше обжалвано от Novo Nordisk. В момента се води борба в съда за интелектуална собственост в Пекин. Ако решението се потвърди от съда, на пазара може да излязат редица версии с широко приложение на семаглутид от местни производители.