Депутатите решиха да бъде назначен особен търговски управител в Лукойл, който да е отговорен пред Народното събрание и контролиран от него. Това стана с гласовете на 122 народни представители на първо четене в Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол по прилагането на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия.
Законопроектът е внесен от Бойко Борисов, Кирил Петков, Христо Иванов, Делян Пеевски, Делян Добрев, Десислава Атанасова, Мустафа Карадайъ и Ивайло Мирчев. Вносителите посочват, че особеният търговски управител в Лукойл ще се избира по предложение на Министерския съвет. В изключителни случаи, при които няма действащо Народно събрание, особеният управител ще се назначава от Министерския съвет.
Особеният търговски управител ще бъде стриктно контролиран от Комисията по икономическа политика и иновации, както и от Народното събрание в цялост. Той ще бъде задължен да представя подробни шестмесечни планове за действие, които ще са неразделна част от договора за управление и ще бъдат приемани от Комисията по икономическа политика и иновации.
Те допълват, че българското правителство трябва да прекрати използването на дерогацията на Европейския съюз, която й позволява да внася руски суров петрол до края на 2024 г. Диверсификация на доставките на суров петрол и прилагането на правилата за достъп до отворена инфраструктура са ключови за осигуряване на конкуренция на българския пазар на горива,
Съшо такаи за осигуряване на равнопоставен достъп до съхранение на рафинирани продукти и пристанищни услуги за всички търговци на горива. След прекратяването на концесионния договор с Лукойл за експлоатация на петролния терминал Росенец следващата стъпка е отпадането на дерогацията за внос на руски петрол и петролни продукти за преработка.
В случай, че компанията не спази условието за пълна диверсификация на доставките на суров петрол, правителството ще трябва да постави рафинерията и всички останали активи, притежавани от Лукойл, под държавен контрол чрез особен търговски управител.
Преди законопроектът да бъде гласуван на първо четене не липсваха спорове и дебати.
Румен Гечев от БСП каза, че никой от вносителите не е казал защо се предлага това.
„Вносителите ги е срам за какво иде реч“, смята той. Според него, ако спрем вноса на суров петрол от Русия, то тя просто ще се ориентира към други държави например Китай и Индия.
„Руският петрол идва у нас преработен, но на по-високи цени“, поясни той. Гечев каза, че Лукойл държи 40% от българския пазар на петролни продукти. „Ние ще извадим 40/100 от пазара на България и това няма да има ефект върху цените ли?“, запита той.
Хамид Хамид от ДПС репликира и каза, че не е вярно, че рафинерията е работила само с руски петрол и подчерта, че назад през годините сме достигали до използване на над 50% не руски петрол и не от сорта урал.
„Мит е, че тази рафинерия може да работи само с руски петрол“, подчерта той и коментира, че аргументът, че ще има увеличаване на цените е несъстоятелен.
Ивайло Мирчев от ПП-ДБ също се включи в дебата и каза, че дерогацията е била направена заради:
„Вместо ние да имаме по-евтини горива, Лукойл приходите си ги изнесе. Къде са тези 700 млн.лв., който Лукойл трябваше да внесе в българския бюджет? Нашата цел е Лукойл да мине на не руски петрол и да внася средства в нашия бюджет“, обясни той. Мирчев обвини БСП, че обслужват Лукойл.
Деян Николов от „Възраждане“ каза, че е ясно, че партията им няма да подкрепи подобно решение, защото крие само заплахи за стратегически сектор за България.
„Крайният потърпевш ще бъде българският народ. Рискуваме проблеми с цените на горивата, рискуваме допълнителна инфлация“, смята той.
Според него нищо не се е променило и се търси начин как да се заработят няколко милиона комисионни и влезе в хипотеза, че управляващите ще направят полунационализация на рафинерията.
Тошко Йорданов от ИТН каза, че това, което обсъждат няма нищо общо с икономическата логика и те няма да подкрепят законопроекта. Той коментира, че дерогацията ни е дадена и съгласувана с нашите партньори. Йорданов каза, че ако се откажем от дерогацията цените на горивата ще се увеличат.
„Дизелът е 3,37 лв. за литър и всички, които се занимават с този бизнес обясняват как, ако това се случи, горивата ще бъдат по-скъпи. Това, което правите е идеология, а не икономика“, каза още той.