Обявиха кои храни са поскъпнали най-много на Коледа! Всички останаха в недоумение от данните.
От последната Коледа през 2023 година до момента стоките от т.нар. потребителската кошница са поскъпнали с 2%. Това обяви председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържища Владимир Иванов.
Той подчерта, че в нея влизат основни хранителни продукти и уточни:
„Не говорим за кафе и какао, защото тяхното поскъпване е на световно ниво първо заради непреодолимите суши, сега – заради непреодолимите наводнения”, обясни Иванов.
„Шампион в поскъпването е зелето. От миналата година цената му е скочила с 53%”, посочи председателят на държавната комисия по стокови борси и тържища. Той открои и доматите като продукти, които са поскъпнали с 21 на сто от миналата година.
Краставицата и цитрусите, с изключение на лимона, са на нивата от 2023 г. Цените на свинското и пилешкото месо също са се запазили. Олиото е поскъпнало заради лошата реколта. С 13% е поскъпнало то спрямо 2023 г.
Източник: Нова телевизия
SafeNews припомня, че според анализа на Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП) върху празничната трапеза за 2024 г., цената на продуктите необходими за традиционната Коледна трапеза в България се е увеличила с 4.7% на годишна база. Така има надвишаване на общата инфлация на потребителските цени от 2.1% за месец ноември, сметнаха експертите.
Сред продуктите с най-висок ръст в цените са маслото (+27.8%) и доматите (+20.6%). Въпреки че глобалната инфлация се е забавила, натрупаните увеличения остават устойчиви.
Това затруднява домакинствата в осигуряването на традиционни празнични трапези. В същото време спадът в цените на някои основни продукти, като лук (-11.2%) и яйца (-3.9%), дава известна глътка въздух на потребителите, констатират експертите.
Общи тенденции в цените
Анализът на общия непретеглен индекс, включващ всички 18 продуктови категории (постни и блажни храни и напитки), показва, че на годишна база цената на Коледната трапеза се увеличава с 4.70%. Това увеличение е значително по-високо от отчетения от НСИ ръст на потребителските цени на годишна база през ноември – 2.1%.
Леко по-високо е от увеличението отчетено от НСИ конкретно в категорията на храните през ноември, което е 4.14% на годишна база. Това показва, че макар и инфлацията значително да се е забавила от нивата отчетени през 2022 и 2023 г., тя остава сравнително висока и осезаема конкретно що се касае празничната трапеза.
Сред продуктите с най-значителен ръст в цените се открояват маслото с увеличение от 27.82% и доматите с ръст от 20.57%. Без влиянието на тези две категории, в които се отчита двуцифрен ръст, общата инфлация на Коледния индекс е 2.27% на годишна база.
Инфлация над общото ниво е отчетена и при каймата (смес), вината, бялото сирене и ориза, но в сравнително по-умерени рамки, все под 10% на годишна база. Обратно, три категории бележат понижение в цените – яйца (размер М), лук и картофи. Най-съществено е понижението в цената на килограм лук – 11.16% на годишна база към 4.12.2024.
Движение на цените на постни храни
Постните храни, важни за Бъдни вечер, бележат по-слабо увеличение на цените с обща инфлация от 2.91%. Макар и по-слабо от инфлацията в общия Коледен индекс, това ниво също е по-високо от общата потребителска инфлация отчетена от НСИ.
При постните продукти най-висока инфлация е отчетена при доматите, следвани от ориза (7.11%), олиото (4.2%) и категорията минерални води, безалкохолни и сокове (3.82%). Спад в цените има в две постни категории – лук и картофи. При вторите спадът в цените е слаб – 1.62% на годишна база. Като цяло при 10-те постни хранителни продукти забелязваме сравнително по-ниска инфлация под 4%, с изключение на доматите, ориза и олиото, показва анализът на ЕКИП.
Движение на цените на блажни храни
При блажните храни, които заемат основно място на трапезата на самата Коледа, има преобладаващо високи нива на инфлация. Общото увеличение в непретегления индекс на блажните хранителни продукти (8 на брой) е 6.95% на годишна база – значително над увеличението отчетено както в общия Коледен индекс, така и увеличението в ИПЦ отчетено от НСИ за месец ноември.
Най-висока е инфлацията при маслото, като е важно да се отчете, че никой друг от блажните хранителни продукти не отчита двуцифрен темп на инфлация. Без маслото, общото увеличение при цените на блажните хранителни продукти е 3.97%. Това е по-умерен ръст, но също сравнително силен и по-висок от общото ниво на потребителска инфлация.
Продукти като кайма (смес) и бяло сирене отбелязват инфлация от съответно 7.56% и 6.34%.
Цените на вината растат с 9.46% на годишна база. Тези продукти отчитат най-високите нива на инфлация след маслото.
Авторите на изследването заключават, че инфлацията се стабилизира, но натрупаните ценови увеличения през последните няколко години остават. Признаци за съществена коригираща дефлация няма и макар и далеч по-умерена, инфлацията на тазгодишната Коледна трапеза остава осезаема.
SafeNews напомня на своите читатели, че и от тях зависят нивата на инфлация. Най-важната стъпка е да не се пазаруват стоки с драстични надценки или фалшиви промоции. Затова е необходимо само да се наблюдават и знаят стандартните или най-ниските цени на дадена стока, които да са ориентир. Експерти препоръчват особено, когато се пазаруват дълготрайни продукти това да се случва само, когато са намалени.