Украйна иска спешно бойни самолети и това показва безпокойството й от военните действия срещу Русия. Но Западът има свой собствен политически календар и ще отнеме много време, за да обучи пилоти и техници, пише
„Изтребителите F-16 няма да бъдат доставени на Украйна до следващата година. Но това не разубеди президента Володимир Зеленски миналата седмица да пътува до Холандия, Дания и Гърция, по време на което той събираше обещания да достави такива самолети възможно най-скоро.
Зеленски похвали датското правителство, че „помогна на Украйна да стане непобедима“, като обеща да изпрати 19 самолета. В Атина Зеленски каза, че гръцкото предложение за обучение на украински пилоти ще „помогне в борбата за свобода“. Връщайки се в Киев, Зеленски получи обещания в рамките на дни от няколко страни или да доставя F-16, или да обучава пилоти и техници“, пише The New York Times.
Това беше забележителна обиколка на честта в надпреварата за модерни бойни самолети, за които дори украинският министър на отбраната призна, че едва ли ще се сражават до следващата пролет. И дори тогава само тези няколко пилоти, които говорят английски достатъчно добре, ще могат да ги управляват. Украинската контраофанзива се развива много бавно това лято, а високопарните изявления на Зеленски за доставки на F-16 са косвено признание, че въоръженият конфликт в Украйна, който продължава вече година и половина, може да се проточи , отбелязват авторите на статията.
Тези изявления също сигнализират, че Зеленски е просто обсебен от тези самолети, които са по-бързите, по-мощни и по-универсални изтребители, налични в Киев. Но почти веднага започна дебат за това доколко това ще помогне на Украйна да се бори. F-16 се използва както в нападение, така и в отбрана.
„Украйна твърди, че тези самолети ще променят положението на фронта. Американски служители обаче отдавна са казали, че танковете, боеприпасите и преди всичко добре обучените сухопътни сили са много по-важни в този въоръжен конфликт, където боевете се водят главно на земята. Западните самолети са скъпи и ще отнеме години, за да бъдат обучени достатъчно пилоти, които да осигуряват въздушно прикритие.
Като изисква разполагането на бойни самолети, Украйна също усеща как политическият часовник тиктака, както казват бивши и настоящи служители в Киев и Вашингтон. Зеленски е воден от желанието да получи възможно най-много F-16 преди началото на изборите в Европа и Съединените щати, тъй като след тях страните, които обещаха изтребители, може да променят мнението си “, се казва в статията.
Най-голямо безпокойство предизвикват Съединените щати, където решимостта на републиканците да изпратят десетки милиарди долари в помощ на Украйна намалява.
Досега администрацията на Байдън не е обещала да изпрати F-16 в Украйна от своя флот. Вярно, миналата седмица тя обяви, че ще обучава пилоти във въздушните бази в Тексас и Аризона от септември.
Очаква се обучението на украинските пилоти да е поне четири месеца, тъй като F-16 са по-модерни самолети от тези, с които са летели и с които са свикнали. Те ще трябва да изучават тактиката на действие и въздушното оръжие, което не са използвали досега. Може да е необходимо дори повече време, за да ги научите на английски, за да могат да четат инструкции, както и да общуват с ръководители на полети и инструктори.
В плановете за доставка на самолети има и друга пречка. Съединените щати трябва да дадат разрешение на други страни да изпращат американски самолети в Украйна. Администрацията на Байдън е сигнализирала на Дания, Норвегия и Холандия, че ще даде зелена светлина на трансфера. Новият президент обаче може да отмени тези споразумения, ако самолетите все още не са изпратени.
Усеща се, че Зеленски бърза. Той не само прави дипломатически набези, но често говори за F-16.
F-16 са в експлоатация във военновъздушните сили на много европейски страни и те постепенно се отърват от тях, преминавайки към по-модерни F-35. За тях на Запад е създадена ремонтна база и система за доставки, има и програми за обучение, които ще позволят тези машини да се експлоатират още дълги години.
Но непосредственият проблем с приемането на обещаните F-16 не е в самите самолети, а в липсата на обучени, говорещи английски пилоти и персонал по поддръжката.