Министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов заяви по време на изслушване в парламента, че не е установено незаконно строителство по магистрала „Хемус“, предаде репортер на SafeNews.
Изслушването е във връзка за издадено от министъра разрешение за строеж № 6 от 4 февруари 2025 г. за част от лот 4, магистрала „Хемус“ от края на пътен възел Плевен
Предложението за изслушване е внесено от Виолета Комитова от ПГ на „Морал, единство, чест“ (МЕЧ).
„Съгласно практиката на ДНСК и документите, които аз съм установил, нито за този участък, нито за който и да е друг от магистрала „Хемус“ не е констатирано незаконно строителство, съгласно Закона за устройство и няма издаден констативен акт за такова строителство и за спирането му нито по време на служебното правителство, нито по време на редовните кабинети“, заяви министърът.
Той съобщи, че към настоящия момент за участък 4 магистрала „Хемус“ са издадени две разрешителни за строеж
„Първото е на 16 декември 2024 г. и е за инженерни мрежи – реконструкции на преносен газопровод, електропроводи 20 киловолта и на напоителен тръбопровод. Второто е разрешението за строеж от 4 февруари 2025 г. за строителството на километър 152 + 500 до километър 167 + 572 с дължина от 15,072 км, част от лот 4 на магистралата – от пътен възел „Дренов“ до село Дойренци до пътен възел „Летница“, като възложител на обекта е Агенция „Пътна инфраструктура“, а изпълнител „Автомагистрали“ ЕАД.“
За издаването на разрешителното за строеж са спазени всички устройствени процедури по одобрение, заяви министърът.
С разрешението за строителството на този 15-километров участък на пътя на около 5 километра е извършено отнемане на хумусния слой, а на останалите 10 км нищо не е правено.
В участъка не са изпълнявани строителни конструкции и пътни съоръжения, а за отнемане на хумусния слой не се изисква разрешение за строеж и по тази причина също не може да бъде класифицирано като незаконен строеж, каза още министърът.
За участъка от 2021 година насам няма образувани административни производства и съответно няма издаване на заповеди за спиране и/ или премахване на незаконен строеж по смисъла на Закона за устройство на територията, допълни Иванов.
SafeNews припомня, че министърът на регионалното развитие и благоустройството подписа в началото на февруари разрешение за строеж за нови близо 14 километра от автомагистрала „Хемус“, което отприщи критики и недоволство.
Виолета Комитова (бивш регионален министър – бел. авт.) припомни тази седмица, че през 2021 г. Дирекцията за национален строителен контрол е направила проверка с дрон на лотове 4 и 5 и е установено, че има участъци с незаконно строителство.
„Ако министър Иванов си е позволил да издаде разрешение за строеж върху участък с незаконно строителство, го възприемам като амнистия на незаконното строителство в България“, каза тогава Виолета Комитова.
За магистрала „Хемус“ министър Иванов каза в края на минала седмица, че в голямата си част лотовете, които са предвидени за строителство, са в напреднал стадий по отношение на издаване на документи.
Тази година се очаква първият лот от Боаза до пътен възел „Летница“ да бъде отворен.
Скандалите около АМ „Хемус“ не спират вече години.
По-рано арх. Иван Шишков опонира на сегашния регионален министър Иван Иванов, че години наред нищо не се направило за АМ „Хемус“.
„10-ти лот беше пуснат от нас, строихме го при първите две служебни правителства, строежът започна през 2020 година. Лотът не е изграден по инхаус. Дадохме разрешение да се строи 9-ти лот, нямаше никакъв проблем с отчуждение и документи – никой след това нищо не направи“, каза Шишков по БНТ.
За първи, втори и трети лот строителите почти спряха работа, защото нямаше индексация. Давани са им пари незнайно как – министърът каза 50 млн. лева, продължи Шишков.
„Да го узаконим незаконно“ – Шишков пак защити тази си теза за „Хемус“, като видя решение на проблемите само ако има подробни планове за всички пътни артерии в България и изграждането им.