Нова схема в големите супермаркети бърка здраво в джоба на всеки клиент. Сред безбройните номера на големите търговски вериги за увеличаване на свръхпечалбата е действащата от няколко години схема с „официален доставчик“. Тази криминална врътка се прилага не само при вноса на плодове, зеленчуци и бързо развалящи се стоки, но и при шоколадовите бонбони, алкохола, санитарно-хигиенните материали и всякакъв тип стоки, разкри читател на Narod.bg, очевидец на престъпленията.
Макар всички големи вериги супермаркети да разполагат с огромни логистични центрове, които лесно биха могли сами да поемат доставката на банани, портокали, лимони и всякакви вносни плодове и зеленчуци от борсите, шефовете на супермаркетите предпочитат да сключват договори за доставка с подбрани фирми.
Обикновено фирмите-доставчици се ръководят от „сламени“ управители или пък от дружества, неофициална собственост на някого от висшата мениджърска вихрушка в супермаркетите.
Ролята на доставчиците е да вдигнат цената на продукта в магазинната мрежа чрез изкуствено завишаване.
Ако например бананите достигат до България при цена от под 1,20 лв. за килограм, доставчика надува цената до 2 лева, а впоследствие в супермаркетите бананите се предлагат за около 3 лева.
По този начин големите вериги намаляват неправомерно и незаконно печалбата си, плащат по-малко данъци, създават си свои собствени каси и бъркат в джоба на всеки българин. Според статистиката над 85% от българите са клиенти на големите вериги супермаркети.
Най-тъжното е, че съучастници в схемата са Агенцията по храните, Комисията за защита на потребителите и Комисията за защита на конкуренцията.
Неофициално се твърди, че месечните рушвети към тези институции, плащани от специално наети лобисти, надхвърлят 1 милион лева.
Проверки на комисията за защита на потребителите установи, че фалшивите промоции са най-честата измама в магазините.
При 755 проверки са открити 651 нарушения, сочат данните на контролния орган
Освен това комисията е установила 254 нелоялни търговски практики.
Проверките са основно в търговски вериги, защото те държат по-голям пазарен дял. От комисията казват, че има спекула с продукти, които се водят родно производство, но са внесени от чужбина
Източник – Narod.bg