След вдигането на цените, сега нова промяна се задава при Годишния технически преглед. Тя е по отношение на стикерите. Нов стикер за годишен технически преглед (ГТП) започва да се поставя в долния ляв ъгъл на предното панорамно стъкло на автомобила, съобщи „Телеграф“. Лепенките са по-малки, не се дупчат и са с баркод, който да може да се прочита от стационарните камери. Информацията в него ще посочва екокатегорията и датата на валидността на ГТП. Има и втори стикер, който е контролен и ще се лепи върху картончето, което се дава след преминал преглед на автомобила.
Новият стикер ще се залепва на същото място като от края на 2023 г. – в долния ляв ъгъл на предното стъкло.
Това става след изменение в Наредбата за извършване на годишните технически прегледи от миналия октомври.
Новият стикер е с баркод и ще се чете по-лесно от вградените системи за видеоконтрол у нас.
Всеобщото мнение е, че запазването на лепенките за ГТП, а и за „Гражданска отговорност“ е единствено с цел печалба.
Според собственици на пунктове за ГТП и пътни полицаи обаче този стикер е абсолютно излишен, тъй като всичко за автомобила новите камери на пътя разчитат по регистрационния му номер. Информацията се появява както на таблетите на катаджиите, така и на компютрите на служителите на автомобилната администрация.
90 лв. е новата цена от началото на април за годишен технически преглед на автомобил. А за
бусове и камиони цените са от 100 до 120 лв., припомня SafeNews.
Прегледите на джиповете също са поскъпнали.
Около 1 млн.са регистрирани в движение коли, в София и които трябва да преминават всяка година технически преглед. Изключение правят новите, на които се прави проверка на третата година, след това на петата. Оттам насетне прегледът става ежегодно задължение.
Причината за скока е увеличение на възнагражденията на техниците, които извършват тези прегледи“. Това посочи главният секретар на Съюза на българските автомобилисти (СБА) Емил Панчев.
„Стикерите не са причина цената на прегледа да стигне 100 лева, не е причина и повишаването на заплатите. Причината е, че всички пунктове ги преоборудват с един допълнителен софтуер, с който трябва автоматично да се изпраща отчет по отношение на спирачните усилия и по отношение на газовете директно в „Автомобилна администрация“. Съществува т.нар. картелно споразумение, което задължава пунктовете да плащат по 5000 лева на линия за технически преглед, т.е. ако имаш две линии за автомобили и една за камиони, плащаш за софтуера за всяка по 5000 лева. Това е причината цената на ГТП да скочи двойно в сравнение с 2023 година“, обясни инж. Георги Илиев от „БРЦ България“.
В началото на април главният секретар на СБА Емил Панчев посочи като една от причините за скока по-високите възнаграждения на техниците, които извършват прегледите.
Проверката на изправността на моторните превозни средства е задължителна за всички автомобили, за да могат да се движат.
Водач, управляващ автомобил, чийто срок за преминаване на годишен технически преглед (ГТП) е преминал, рискува да бъде глобен с фиш за 50 лева и спиране от движение.
Ако е установена неизправност и тя не е отстранена в съответния период, санкцията варира между 50 и 500 лева. А при евентуално участие в пътнотранспортно произшествие застрахователят отказва да изплати щетите на участник в инцидента, който няма валиден технически преглед.
Източник – Телеграф