“Общините до този момент не са включени адекватно в пътната безопасност, а именно превенцията. Със Законопроекта за контрол по пътищата, иницииран от СОС и неговия председател Георги Георгиев, който мина на първо четене, общините се ангажират много по-сериозно в пътната безопасност, превенцията и санкционирането на водачите”.
Това заяви в интервю за БГНЕС депутатът Александър Ненков от ГЕРБ-СДС.
“В София има три поставени стационарни камери, като за две знаем, че работим, за третата не сме много сигурни. Това са камерите, които трябва да контролират и санкционират нарушителите”, обясни Ненков.
Идеята на Законопроекта за промени в Закона за пътищата на ГЕРБ предвижда общините да могат да инвестират в такива технически автоматизирани средства, които да поставят на различни възлови кръстовища и булеварди, така че да могат нарушителите да бъдат санкционирани.
“Когато сте засечен от такава камера, това се изпраща към МВР, респективно към КАТ; КАТ издават наказателното постановление, и тук е другата новост- общините ще могат да връчват тези наказателни постановления. Това означава, че общините ще ги ангажираме много по-сериозно в пътната безопасност, превенцията и санкционирането на водачите”, поясни депутатът от ГЕРБ-СДС.
Той подчерта, че след като наказателните постановления бъдат връчени съответно и 70% от приходите, които ще постъпват във Фонда за пътна безопасност, ще отидат в общините.
“Общините участват в събирането на парите от санкциите, и 70% от приходите от техните камери, ще останат в бюджетите на общините, и те биха могли да бъдат харчени за пътна безопасност”, уточни Александър Ненков.
Той коментира, че в момента има над 500 000 невръчени наказателни постановления, така че с тези промени контролът ще се завиши, тъй като нарушителите ще получават наказателните си постановления в кратък срок.
“Законопроектът мина на първо четене с консенсусно мнозинство, това, което трябва да се доработи до второ гласуване са тези 70% приходи, които ще останат в бюджетите на общините. Трябва ясно да се регламентира за какво да се харчат тези средства и те да бъдат насочени към пътната безопасност”, подчерта депутатът от ГЕРБ.
Ненков коментира и промените в НК, внесен от ПП.
“Законопроектът бе приет, търпи критика, и ще трябва да се доработи. Този, който трябва да бъде санкциониран, е водачът, а не пътно-превозното средство, и това с конфискацията и лишаването на семейството да използва тази движима вещ не знам до каква степен би спомогнало за превенцията на нарушенията по пътя”, смята депутатът.
Преди лятната си ваканция народните представители завишиха и санкциите за нарушителите по пътя.
“Законите, които сме приели през последните месеци, са достатъчно сериозни. Въпросът сега е как те ще бъдат приложени, и да видим във времето какъв резултат ще дадат. Едни санкции могат да дадат в краткосрочен или дългосрочен план отражение”, допълни депутатът от ГЕРБ Александър Ненков.