„Атака с кучешки изпражнения“ е името на спектакълът, чиято премиера се състоя преди няколко дни в Театъра на Йена в Германия, разказа „Дойче Веле“. Пиесата за шестима актьори, поставена от Валтер Барт, се основава на реални събития – един от най-шумните театрални скандали от последните години.
Реалното събитие, вдъхновило сюжета на спектакъла е от 11 февруари 2023 г. Във фоайето на Държавната опера в Хановер директорът на балетната трупа Марко Гьоке вижда сред гостите на премиерата на неговия спектакъл „Вяра, Надежда, Любов“ театралната критичка от „Франкфурте алгемайне цайтунг“ Вибке Хюстер. Знаменитият хореограф, получил предишната година Немската награда за балет, публично обвинява критичката, че постоянно пише оскърбителни рецензии за неговите постановки заради лична неприязън. Заплашва да ù забрани да стъпва в операта. След размяна на взаимни обиди, Гьоке вади от джоба си пакет с фекалиите на собственото си куче и ги размазва по лицето на жената пред очите на изумената публика.
Същата вечер хореографът коментира конфликта в Инстаграм, като пише, че „след 20 години четене на тоя боклук, чашата на търпението преля“. Той добавя, че е бил в състояние на емоционално прегаряне и силен афект, осъзнава, че този начин да изрази гнева си „абсолютно не е супер“ и че също е шокиран от своите действия, но отказва да се извини.
След случката операта в Хановер прекратява договора му. Историята остава няколко седмици водеща в новините в Германия, като се обсъжда не само като оскърбителна постъпка от етична гледна точка, но и като нападение срещу свободата на пресата и демократичната култура.
Няколко месеца по-късно „фекалният скандал“ се превръща в театрално изживяване в Театъра на Йена, наскоро награден с Федералната театрална награда на Германия. Немско-холандската трупа представя на публиката рефлексия на тема изкуството и неговата оценка.
За разлика от арт провокациите на австриеца Гюнтер Брус, който в рамките на пърформанс се е изхождал в лекционна зала, или на италианеца Пиеро Мандзони, който опаковал своите „художествени изпражнения“ в буркани и продавал грам от тях на цената на златото, на сцената в Йена няма истински екскременти.
Драматуржката на театъра Хана Бауман разказва пред „Дойче Веле“, че не са имали за задача да възпроизведат във всички детайли реалното произшествие. В резултат се е получил „документален театър с елементи на фантазия, нещо като мокюментъри“ с подзаглавие „Спектакъл за тъмата, красотата и прошката, основан на реална история“.
На сцената практически няма декори, а само прожекционен екран и шест стола.
Актьорите четат на глас текстове от мейли, които са си изпращали при подготовката на спектакъла. В тях разсъждават дали не е цинично да се поставя такава пиеса, дали това не е създаване на култ към престъпника, ако се покаже неговата гледна точка, как би трябвало да покажат Гьоке – като оскърбен или като доволен от действието си… Тези теми изникват на сцената и се отиграват.
Спектакълът ще се играе в Театъра в Йена само до края на 2023 г.
Източник: www.ploshtadslaveikov.com
Повече подробности четете в секция „Живот„