Най-после ще има метро по „Цариградско шосе“, с което мечтите на софиянци ще се сбъднат.
Срокът за изпълнение на договорите със строителите е 3 години и 9 месеца и вече са стартирани.
Плановете са участъка „Орлов мост“ – „Цариградско шосе“ от третия диаметър да приключи през 2027 г.
„Нашата столица ще се сдобие с още 6 километра метролиния“. Това каза директора на „Метрополитен“ – София проф. д-р инж. Стоян Братоев пред MySofia.bg. „Вече има 4 строителни площадки и се работи усилено“, увери директорът.
Изграждането на софийското метро вече над 16 години е най-мащабният инфраструктурен обект за столицата и един от най-големите в страната.
Организацията на движението за първите 3 станции – на „Цариградско шосе”, при „София Тех Парк” и на „Шипченски проход” вече е приета.
Трасето през „Слатина” се очаква в перспектива да обслужва над 75 000 пътници, което е над средното натоварване на линиите на метрото.
Освен това участъкът ще минава през територия, която не е добре обслужена транспортно, така че ще създаде една много добра среда за хората, които живеят в района.
През юни м.г. „Метрополитен“ ЕАД избра фирмите, които ще строят новото трасе.
Стpoитeлcтвoтo, пpoбивaнeтo нa тyнeлитe и дocтaвĸaтa нa влaĸoвeтe за слатинския участък щe cтpyвa oбщo 540 млн. лв. без ДДС, от които 106,6 млн.лв. са от Кохезионен фонд и 433,4 млн.лв. съфинансиране и заем от ЕИБ.
Участъкът е изцяло подземен.
Трасето започва от ул. „Шипка”, след това върви под парка на Военната академия, продължава през плътно застроените квартали. „Гео Милев“, жк „Слатина“ и покрай Зала „Арена Армеец” и „София Тех Парк” достига до бул. „Цариградско шосе“, Окръжна болница и кв. „Младост”.
Общата дължина на метромрежата в София след изграждането на Лот 1 и Лот 2 на Етап 3 на Линия 3 прогнозно до 2027 г. се предвижда да достигне 61 км с 56 метростанции, а пътниците да се увеличат със 120 000 души.
На ден бързината и удобството на подземната железница ще позват около 560 хиляди души, а годишно техният брой ще се увеличи с 16 млн. пътници и ще достигне около 200 млн. души.
Сред очакваните ефекти са спад на автомобилите в движение с 8800 дневно и намаляване на трафика в района с около 25%.
По-високата скорост на придвижване с метрото в сравнение с останалия транспорт ще спести на жителите на града допълнително 8 500 човекочаса на ден. Реализацията на проекта за разширяване на третата линия на софийското метро ще окаже положителен ефект и по отношение на намаляването на вредните парникови газове, фини прахови частици, оловни аерозоли и др. с няколко хиляди тона годишно.
Кметът Васил Терзиев бе категоричен на първата копка на участъка през „Слатина”, че се ангажира администрацията на Столична община да оказва пълно съдействие на всички нива, за да може този проект да бъде приключен навреме и изтъкна, че развитието на метрото ще остане централна тема на кметската програма и ще продължи да се инвестира в него.
Всички усилия обаче си заслужават, защото прогнозите сочат, че със строителството на цялата трета линия делът на софийското метро от градския транспорт да скочи от 38% през 2021 г. на 50% през 2028 г. По този начин столицата ни ще се изравни с обявявания многократно за най-добър град за живеене в Европа – Виена, чийто дял на метрото е 52%.
Изтоник – MySofia.bg