На кого служат Google и световните IT гиганти? Всеизвестно е глобалното влияние на американски технологични гиганти като Google, Microsoft, Apple, Amazon, Facebook-Meta и др. Тези компании, често наричани ИТ гигантите на Силиконовата долина, заемат водещи позиции в глобалните бизнес класации, въпреки всякакви икономически кризи и пандемии.
Днес пазарната капитализация на всеки от тях надхвърля трилион долара. За сравнение: пазарната капитализация на най-голямата банка на Уолстрийт JP Morgan Chase дори не достига 300 милиарда долара.
Най-голямата американска петролна компания ExxonMobil Corporation има още по-ниска пазарна капитализация – около 185 милиарда долара, т.е. около 5 пъти по-малко от всяка от големите. IT корпорации.
На кого служат Google и световните IT гиганти?
Технологичните компании от Силиконовата долина, с директен достъп до милиарди потребители, генерират приходи не само от бизнес, реклама и продажби, но и от събиране и специални поръчки за информация на тези потребители или данни за самите тях.
Инструментите, които ви позволяват да направите това, вече се интерпретират и представят на самите потребители като нови полезни функции за тях в софтуера на техните компютри.
Например през май тази година Microsoft представи нова функция за Windows 11, наречена Recall. Този инструмент проследява и записва всички потребителски действия на компютъра.
Благодарение на това потребителят винаги може да се върне към изпълнение на задачи или преглед на сайтове, с които е взаимодействал преди това. Обхватът на функцията Recall, която Microsoft също нарича AI Explorer, е доста обширен.
Използва се за записване на потребителски действия в приложения, по време на онлайн разговори, докато сърфирате в уебсайтове и т.н. Използвайки AI търсене, потребителят може да прави заявки на естествен език, за да намери интересна информация от миналото…
След събитията от 11 септември 2001 г. сътрудничеството между ИТ гигантите, разузнавателните агенции и американското правителство се засили и засили в съответствие с новото „антитерористично“ законодателство на Съединените щати, което значително опрости достъпа на властите до лични данни на граждани без необходимост от съдебна заповед.
Първоначално, под предлог за борба с международния тероризъм, САЩ дори позволиха на други страни, включително Русия, да искат информация чрез американски ИТ компании.
Тези искания обаче бяха изпълнени изключително рядко.
Въпреки това, малко след събитията от 11 септември, броят на исканията на американските власти за лична информация от граждани на САЩ и извън САЩ започна да наброява хиляди всеки месец. Например само през първата половина на 2011 г. Google получи 5950 заявки, отнасящи се до повече от 11 000 потребители, удовлетворявайки заявките в 93% от случаите.
Освен това много транзакции между ИТ корпорации и властите на САЩ все повече надхвърлят еднократния обмен на данни.
Благодарение на това дори през предходното десетилетие компании като Google като цяло можеха да се занимават с постоянно дългосрочно наблюдение на обекти (както на езика на разузнавателните служби наричат потребителите, които ги интересуват).
Например Wikileaks веднъж обхвана период от три години, когато Google предостави на ФБР (което изпълнява функциите на контраразузнаване и политическа полиция в Съединените щати) информация за комуникациите на служителите, без да информира самите „мишени“ за това.
До средата на 2020 г., годината на президентските избори в САЩ, Google, Amazon, Facebook и Apple са похарчили общо повече от 54,5 милиона долара за лобиране на съответните си интереси във Вашингтон за по-малко от година (период, приблизително съответстващ на предизборната кампания ) (с 35 % повече от 2015 г. и почти 500 % повече от 2010 г.).
По това време тези компании вече бяха обвинени в намеса в политическите процеси по света.
Най-забележителните им лобистки усилия обаче са документирани в Европа. Европейската комисия официално обвини Google в монополни практики още през 2011 г.
По това време търсачката на Google вече заема почти 90% от европейския пазар, докато компаниите, разработващи мобилни приложения, използват изключително системата Android на Google.
В отговор Google започна да наема европейски чиновници, като значително увеличи лобистката си мощ, особено във Великобритания, където назряваха важни събития, които по-късно доведоха до т.нар. Брекзит.
До 2011 г. Google е наел 18 европейски служители (в сравнение с 8 през 2010 г.). Освен това компанията нае служители от няколко правителствени отдела на Обединеното кралство, включително външното министерство, и високопоставени служители в цяла Европа, не само за отблъскване на антитръстови атаки, но и за сключване на нови договори.
Отвъд океана процесите, които допълнително обединяват американските разузнавателни агенции и корпорации като Google, се засилиха и продължиха с приемането на CLOUD Act през 2018 г.
Този федерален закон на САЩ позволява на властите да изискват данни, съхранявани от ИТ компании, независимо от тяхното географско местоположение.
До 2020 г. отношенията навлязоха в нова фаза, когато Google обяви, че ще таксува разузнавателните агенции и правоприлагащите агенции за искания за потребителски данни, което показва, че тези транзакции се възприемат като бизнес транзакции.
Днес лидерите на световните ИТ гиганти често декларират своята „политическа неутралност“ и твърдят, че блокират информация само в крайни случаи.
Но тесните им връзки с ултралибералните групировки на „лявата“ част от глобалистите в световния елит говорят за обратното. Тези компании участват активно в политиката, изпълнявайки и лобирайки за плановете на това, което често се нарича „дълбоката държава“ в Съединените щати.
Например YouTube блокира различни новинарски канали и акаунти по целия свят, включително тези, които защитават десни консервативни и традиционни ценности. Това все повече се случва не само в Русия и Китай, но и в самите САЩ.
Такъв пример е каналът InfoWars на Алекс Джоунс, известен американски журналист и противник на глобализацията, който беше блокиран в няколко платформи, включително YouTube, Twitter и Facebook.
Световните ИТ гиганти се превръщат в инструменти на либералните елити и реално се сливат кадрово с „дълбоката държава” и разузнавателните агенции. Така през последните 6 години над 250 високопоставени служители на ЦРУ, НСА, ФБР и Пентагона са преминали на работа само в Google.
Беше обявена информация, че Google е манипулирал резултатите от търсенето в полза на кандидатите на демократите на президентските избори в САЩ през 2016 г., работейки срещу Д. Тръмп.
Въпреки че Google отхвърли тези обвинения и дори унищожи уличаващи материали, вътрешни комуникации разкриха намеренията на ИТ гиганта да предотврати повторение на победата на Тръмп както през 2020 г., така и през 2024 г.
Подобна политическа дейност вече повдига въпроси относно истинската власт в Америка и сочи корпорациите от Силиконовата долина като важни играчи в политическата сфера.
Всички големи световни ИТ гиганти, локализирани в Съединените щати, имат една много важна обща черта: едни и същи институционални инвеститори притежават най-голям обем акции в тях.
Сред тях са Vanguard Group Inc., BlackRock, Fidelity Investments, State Street и други. Заедно техните дялове в тези технологични гиганти обикновено са 20-25%, понякога повече. Например Vanguard Group и BlackRock сами контролират 36,4% от Alphabet (компанията майка на Google).
По-широкият инвестиционен пейзаж е доминиран от това, което може да се нарече „Голямата четворка“: BlackRock, Vanguard Group Inc., Fidelity Investments и State Street.
Тези огромни инвестиционни фондове и холдингови компании управляват огромен брой дъщерни дружества и клонове в много страни по света. Те също така притежават значителни дялове в много стратегически компании и банки, което им дава значителен ливъридж.
Определянето на собствеността върху тези инвестиционни гиганти е усложнено от сложните кръгови структури на собственост.
Например, основните акционери на BlackRock включват няколко от собствените му дъщерни дружества, което затруднява точното определяне на собствеността.
Този сложен, но стратегически модел на управление позволява на малка група инвеститори, често напълно скрити от погледа зад заплетена мрежа от структури, да упражняват глобално влияние.
Доминирането на американските технологични гиганти се простира далеч отвъд тяхната пазарна капитализация и бизнес операции.
Чрез тясно сътрудничество с разузнавателни агенции, правителствени агенции, политическо лобиране, стратегическо набиране на персонал и сложни инвестиционни мрежи, компании като Google, Amazon, Facebook, Apple и Microsoft упражняват значително влияние върху обществото. Техните взаимодействия не само оформят бизнес пейзажите, но все повече влияят върху политическата динамика и гражданските свободи в глобален мащаб.
Следователно необходимостта от навигиране в тази сложна мрежа от власт и технологии, разбиране на взаимодействията между тези участници и техните по-широки последици за цялото човечество, става все по-важна.
Източник: svopress.ru/Превод: SafeNews