Остър недостиг на международни шофьори, почти 20% от камионите стоят на паркинга, а тази професия става все по-високо ценена. В Европейския съюз недостигът на водачи на тежкотоварни автомобили е огромен, у нас не е по-различно. Почти 20% от камионите остават паркирани, а причината е повече от ясна, няма кой да ги управлява.
Професията става все по-високо ценена, заради липсата на кадри.
„Тя е свързана с много рискове, като започнем с движението и тези допълнителни рискове с кражби по време на път. Последно време, с мигрантския поток в Европа се засилиха кражбите на гориво, на стока, което е допълнително усложняване на нервите на един шофьор“, разказа шофьорът Христо Христов, който изминава по 800 километра на ден вече над 20 години
Младото поколение започва да става лениво, мързеливо, аз за тези пари няма да работя, тази работа е много под нивото ми, колкото и пари да предложиш на този човек.
Липсата на кадри обаче се отразява сериозно и на бизнеса. Илиян Филипов управлява транспортна компания, но от няколко години не разширява автопарка си.
„В България има страхотен дефицит на шофьори, а той вече не е само в България, той е в големите държави в Европа. Проблемът е, че младите хора не припознават професията и оттам нататък при липсата на желаещи за обучение, няма смисъл да го правим“, разказа той.
Дори високото заплащане в тази професия не може да привлече нови шофьори. От Съюза на международните превозвачи търсят решения, от внос на шофьори от трети страни до възстановяване на транспортните техникуми.
„Към момента голяма част от нашите големи фирми търсят и вече започнаха да внасят водачи от трети държави като Индия, Катар, Непал. Вече не се подготвят кадри в професионалните гимназии, предишните техникуми, средните училища, подготвяха кадри, които излизаха с категория „С“. Това вече не се практикува и съответно не се дава приоритет“, казва Йордан Арабаджиев – изпълнителен директор на Съюз международните превозвачи.
Източник: bTV





