„Не беше правилно да се прекрати концесията на „Росенец“ като първа стъпка към натиск върху „Лукойл“ да изпълнява европейските регламенти и санкциите. Първата стъпка трябваше да бъде премахване на дерогацията, която България получава за внос на руски петрол“.
Това мнение изказа пред БНР Мартин Владимиров – директор на Програма „Енергетика и климат“ в Центъра за изследване на демокрацията.
„Подозирам, че тези действия около „Росенец“ са опит за постигане на лесен политически успех от страна на правителството, свързано с действията към „Лукойл“, без да се пипа всъщност основната преференция, която получава компанията и в процедурите около влизането във владение на транспортното министерство на самата инфраструктура, да се забавят другите действия и така бавно да изтече срокът на дерогацията. „Лукойл“ печели близо 200 млн. долара на месец от продажбата на евтин руски петрол и преработването му в скъпи горива за българския пазар“, обясни той в интервю за предаването „Преди всички“.
До този момент не са изказани възражения и не е имало заплахи за съдебни дела относно процеса за поемане на контрола над „Росенец“ от държавата, подчерта Владимиров. Според него няма да се стигне до съдебно дело. А и да се стигне, позицията на България е доста силна, добави той.
По думите му от действията си президентът Радев, който атакува отнемането на концесията в „Росенец“, очаква политически ефект.
Основният въпрос е какво се случва оттук нататък с пазара на горива и дали държавата може да продължи тази битка до край, а именно да премахне всички привилегии, които „Лукойл“ получава, категоричен бе Мартин Владимиров. Според него „Лукойл“ спокойно може да диверсифицира доставките на руски петрол.
По думите му Българската петролна и газова асоциация, която предупреди, че работата с неруски продукт може значително да оскъпи горивата у нас, всява паника в обществото. Според него това е дезинформационно послание с цел да се създаде натиск върху правителството да не предприема действия, с което да рискува евентуално протести.
„Правителството трябва да събере смелост и да базира своите действия на реалните факти. Независимо дали внасяме руски петрол или не, цените ще са близко до тези, които са в момента. Дерогацията по никакъв начин не ни дава преимущество на пазара на горива“, категоричен бе той.
По думите му България има достатъчно горива. Дори „Лукойл“ да спре да работи, България може спокойно да потребява горива 2-3 месеца, докато държавата предприеме действия за осъществяване на алтернативен внос, отбеляза Владимиров. Той заяви, че когато една частна компания не спазва законодателството, държавата трябва да си свърши работата и да поеме контрол върху тези активи.
„“Лукойл“ няма причина да остане на българския пазар, ако не получава преференциалното третиране, което получава през последните 3 десетилетия“.