Рафинерията на „Лукойл“ в Бургас остава най-големият данъкоплатец у нас и стратегически икономически фактор, а с нейната дейност са пряко свързани близо 3000 фирми. Износът на продукция достига 4 млрд. лв. годишно, от които около 1,5 млрд. лв. се връщат в бюджета.
Затварянето на външните пазари за компанията би коствало на държавата приблизително 100 млн. лв. месечно загуби
Това заяви пред bTV Александър Николов, бивш министър на енергетиката.
По думите му решението на управляващите да въведат временна забрана за износ на дизелово и авиационно гориво буди сериозно притеснение: „Виждат се стряскащи мерки. Начинът, по който е описана забраната, крие странни и тревожни детайли.“ Николов подчерта, че изключенията от режима ще се определят от шефа на Агенция „Митници“, което според него създава значителна административна дискреция и рискове от непрозрачни решения.
В същото време държавата разполага с още пет дни да провери наличните резерви, въпреки че забраната вече действа.
Бившият министър припомни, че „Лукойл“ има два възможни пътя за отпадане на санкциите
– или със завършването на войната в Украйна, или чрез смяна на собствеността на рафинерията. Той уточни, че ограничаването на износа ще доведе до понижаване на цените на вътрешния пазар, но и до повишаването им в чужбина — комбинация, която според него създава „идеални условия за контрабанда“.
Николов постави въпроса дали държавата има свой представител в рафинерията и защо институциите изглеждат встрани от процесите:
„Как е възможно 11 дни държавата да не може да си влезе в обувките за „Лукойл“? Всеки литър нефт, който влиза в България, може да бъде проследен — няма как това да се скрие.“
Той допълни, че ситуацията „адски смърди на конкретна поръчка“ и предупреди, че липсата на прозрачност и резките административни решения могат да разклатят сектора и да създадат допълнителни рискове за икономиката.
Темата „Лукойл“ не е просто икономика — това е тест за държавност. Там, където има мълчание, раждат се съмнения. И ако решенията се взимат в тъмното, общественото доверие плаща най-високата цена.
SafeNews припомня, че държавата тепърва ще отправя питане за дерогация, което не бе особено далновидно, но за сметка на това пък набързо се гласува закон, свързан с това, кой да придобие собствеността на компанията да зависи от ДАНС.
ОКОНЧАТЕЛНО! Депутатите ПРИЕХА промените в закона за продажбата на „Лукойл“
Източник: bTV





