Колко гориво може да се икономиса, ако изключим климатика в колата? Все по-често модерните автомобили са оборудвани с редица системи, без които не бихме могли да си представим приятното и спокойно шофиране. Важное да се знае, че сички тези системи използват енергия,която разбира се влияе пряко върху разхода на гориво.
С колко се вдига разходът при включен климатик?
Енергията за бордовите системи в автомобила се черпи от генератор, който има пряка връзка с коляновия вал на двигателя. В движение оборотите му се вдигат, с това и разходът на гориво.
Проведен тест от германския клуб ADAC, показва например, че климатикът на Skoda Octavia използва толкова енергия, за генерирането на която се изразходва 0,43 л бензин на час.
Пестеливата страна на потребителя излиза на преден план и много често по българските магистрали виждаме хора, които карат със 130-140 км/ч и отворен прозорец.
Създадените зони с понижено налягане в автомобила оказват отрицателно влияние върху скоростта на движение, в резултат на което, разходът на гориво се увеличава. Възможно е дори да надхвърли консумацията от климатика.
Руското издание „За рульом” също е провел свой тест с дизелов Ford Focus 1,8 TDCi и бензинова Lada Kalina 1,6.
При скорост на движение 90 км/ч, Lada изразходва 5,5 л/100 км без климатик. Ако се отвори прозорец, разходът се качва с 0,1 л/100 км. Но при покачване на скоростта, разходът скача с повече. При 110 км/ч той се увеличава д 0,35 л/100 км, при 120 км/ч – с 0,5 л/100 км.
При дизеловия Ford Focus ситуацията е същата. При 90 км/ч разходът се увеличава минимално, но при 120 км/ч и отворен прозорец – увеличението е с 0,4 – 0,5 л/100 км. При 130 км/ч обаче разходът скача с 0,6 – 0,7 л/100 км.
Пестенето на гориво от изключен климатик има смисъл само при ниски скорости, до 90 км/ч.
Експертите уточняват, че има и други начини за икономия на около 0,5 л гориво, ако бъдат изключени други консуматори в интериора.
Вентилацията изразходва от 50 до 250 Вт в час, късите светлини на халогенни фарове още около 150 Вт, чистачките по време на дъжд изразходват около 50 Вт, подгревът на задното стъкло от 100 до 200 Вт, подгревът на челното стъкло около 500 Вт в час, подгрев на седалка 100 Вт. Всички заедно,те вдигат разхода с около 0,4 – 0,6 л/час. През зимата и интензивно ползване на различните подгреви в автомобила, разходът може да скочи с до 1,5 л/час.
Източник: darik