Намереният кокаин на борда на кораба „Верила“ е бил изключително чист, свидетелстват разследващи.
Safenews.bg припомня, че петима българи арестуваха властите в Ирландия заради намерения близо половин тон кокаин на стойност над 21 млн. евро на товарния кораб. Той се управлява от “Български морски флот” (БМФ), акостирал в град Лимерик. Целият екипаж е задържан на борда на плавателния съд. От него 17 души са българи, има и един украинец. Всички са дали показания доброволно.
Кокаинът, който митничарите намерили на кораба с помощта на полицейски кучета, е изпратен за проби в лаборатория. Телефоните на екипажа са конфискувани и се претърсват заедно с всякаква друга техника. Чрез снетите отпечатъци и ДНК материал разследващите се опитват да разберат кои от моряците са провеждали комуникация и с кого са се свързвали.
Следовател подозира, че изобщо не ставало дума само за от 300 до 500 кг кокаин. Дрогата е била изключително чиста, което означава, че по тарифите на улицата оценката ѝ може да варира и да достигне до около 105 млн. евро. Първоначално обявените малко над 20 млн. са по оценка на полицията – 70 хил. евро на килограм.
Ако проверката на телефоните от технически експерти разкрие, че устройствата са били използвани за комуникация с други хора и кораби, участващи в огромната операция за контрабанда на наркотици, властите ще могат да определят кои членове на екипажа са замесени в огромната операция за контрабанда на кокаин.
Ирландската полиция съобщи вчера, че петимата задържани са мъже на възраст 50, 46, 44, 41 и 35 години. Те са арестувани за внос на контролирани наркотици в противоречие с раздел 15б от Закона за злоупотреба с наркотици, изменен с раздел 82 от Закона за наказателното правосъдие от 2006 г.
Корабът остава задържан в пристанище Фойнс, град Лимерик, съгласно митническото законодателство и претърсването му продължава. Иззетите досега наркотици са били скрити в бала, обвити в шамандури и с прикрепен GPS локатор.
Според източник от полицията фактът, че наркотиците са били оборудвани със средства за плаваемост и GPS тракери, предполага, че те не са били предназначени за внос от въпросното пристанище в Ирландия. Обикновено контрабандата на наркотици се случва, когато доставчикът пусне в морето стоката, а след това получателят я събере. Не е ясно обаче дали други пакети вече са били пуснати в морето, нито къде е трябвало да стигнат те.
“Невъзможно е да се знае на този етап дали бандата вече е оставила някои пакети с кокаин за събиране, преди да ги постави в ирландското пристанище Фойнс, но това със сигурност ще бъде част от разследването на полицията, което включва връзка с други агенции както тук, в Ирландия, така и в международен план”, уточни служителят.
Първата версия на разследващите беше, че кокаинът е натоварен в Бразилия и е бил предназначен за европейския пазар. Появи се обаче и второ предположение – че е бил сложен от служител на пристанище Хамилтън в Канада.
Корабът “Верила” е плавал под малтийски флаг, регистриран е в Малта и е собственост на малтийската компания Verila Navigation Limited, базирана в Ла Валета, Малта. Той обаче е тясно обвързан с България не само заради екипажа си. Управлява се от БМФ, известна още като “Навибулгар” – най-голямата българска компания за морски превози със седалище Варна. Управлява флота от 70 кораба. Собствеността на българския конгломерат е разделена непропорционално между две страни – 30% за българската държава и 70% за “Кей Джи Маритайм Шипинг” на братя Домусчиеви.
“Навибулгар” публикува официална позиция относно разследването, в която посочва, че към момента има информация единствено че корабът е задържан и се провежда специализирана полицейска акция по претърсването му във връзка със съмнения за участието му в наркотрафик.
Ако това бъде доказано по съответния надлежен ред, то ще представлява тежко престъпление и същевременно грубо погазване на ценностите, вътрешните правила, политики и процедури на “Параходство Български морски флот” АД, което е дружество със 131-годишна история и с безупречна репутация в международното търговско корабоплаване”, посочват още от компанията, като гарантират, че ще окажат пълно съдействие на властите, за да се разкрие истината и виновните да бъдат наказани.
По думите на Рубен Николов – адвокат по морско право, юридическата отговорност за всичко, което става на кораба, носи капитанът.
“Верила” е построен през 2022 г. в корабостроителницата Jiangsu Yangzijian в Китай, в момента се оценява на 24 милиона долара и изглежда, че е прекарал последните няколко месеца на триъгълен маршрут, пътувайки между Европа и Южна и Северна Америка, преди да се върне в Европа.
Според GPS тракера на кораба през последния месец той е напуснал Сантос в Южна Бразилия на 4 ноември и се е насочил към Квебек в Канада, пристигайки там на 23 ноември. Продължил е към Хамилтън на езерото Онтарио, където е пристигнал на 27 ноември. На 30 ноември е отплавал, а на 5 декември се е върнал там и е престоял два дни и половина. На 8 декември е отплавал отново. 11 дни е пресичал Атлантическия океан, преди да пристигне в устието на Шанън и да акостира във Фойнс във вторник сутринта.