Китайската компания Zeekr забрани продажбата на свои електрически автомобили в Русия. Zeekr е марка премиум електрически превозни средства, тя не е била официално представена в Русия, вероятно поради рисковете от попадане под вторични санкции. Въпреки това руснаците активно купуват тези коли
Китайската компания Zeekr забрани продажбата на свои електрически автомобили в Русия
Компанията Zeekr въведе забрана за доставка на електрически автомобили в Русия. Решението влиза в сила на 30 юни. Китайските търговци на автомобили, които си сътрудничат с руски компании, са получили официално писмо от компанията. Основателят на търга за нови автомобили CarClick Сергей Пиголкин разказа за портала AvtoVzglyad за това.
Zeekr не обясни причините за решението си и не говори за глобите, които дилърите ще понесат, ако нарушат забраната.
Автоекспертът Артем Бобцов свързва предприетите мерки с риска от вторични американски санкции:
— Автомобилите Zeekr са широко представени на западните пазари и заедно с марката Lixian формират основата на първокласна линия електрически автомобили от Китай. Точно като Lixiang, Zeekr не беше официално представен в Русия и не бързаше, въпреки че продажбите на тези машини възлизат на хиляди на месец. Всички казаха, че очевидно компаниите се страхуват да не загубят чужди пазари, ако попаднат под вторични санкции на САЩ. За тях в този случай европейският и американският пазар изглеждат много по-обещаващи и важни от руския; всъщност това продиктува нежеланието им официално да доставят автомобили в Русия.
Очевидно е, че сега страхът от вторични санкции е достигнал доста остра фаза и компаниите бързат да се защитят, като въведат официална забрана за директни доставки на автомобили в Русия, това не може да се обясни по друг начин. Разбира се, търговците ще се опитат да купят определен брой автомобили предварително; това е стандартна ситуация.
Много по-опасни вероятно са дори не самите автомобили, а доставката на резервни части за тяхното обслужване, тъй като в Русия са формирани доста големи партиди автомобили Zeekr и Lixiang; те трябва да бъдат обслужвани и ремонтирани.
Очевидно е, че сега всички вносители ще стартират паралелни схеми, ще внасят автомобили от китайския пазар на казахстанския пазар и след това ще ги изнасят от Казахстан за Русия. В това отношение колите едва ли ще изчезнат от продажба, но, естествено, ще поскъпнат, защото допълнителната логистика ще окаже влияние във всеки случай.
— Ще последват ли други китайски автомобилни производители примера на Zeekr?
— Ще последват някои опасения, но трябва да разберете, че някои китайски марки са доста независими, а някои китайски марки са в съвместни предприятия със западни производители и по силата на писмените споразумения трябва стриктно да спазват режимите на санкции, които властите на страните налагат на тези производители. На първо място, руските собственици на автомобили се интересуват от автомобили Li, произведени от Lixiang.
— Значи все още не се притесняваме за Geely и Changan Exeed?
– Не. Тези автомобилни производители са извън обсега на вторични санкции. Тези рискове бяха първоначално оценени, когато те навлязоха на руския пазар след началото на SVO; , които биха оценили, страхувайки се да не нарушат режима на санкции, като излагат автомобили в Русия.
Zeekr е първокласно дъщерно дружество на китайския концерн Geely. По-рано Известия, позовавайки се на Avito Auto, писа, че марката стана лидер в сегмента на нови и употребявани електрически превозни средства по отношение на търсенето сред руснаците от началото на март до края на май.
Източник: AvtoVzglyad /Превод: SafeNews