През последните дни правителството на „сглобката“ ни спретна поредното зрелище за наша сметка. Този път пиар акцията бе свързана с доставянето на първият медицински хеликоптер. Какво скри властта от хората, за какво излъгаха и ще имаме ли реално въздушна медицинска помощ?
За отговор на тези въпроси потърсихме експерта инж. Мариян Боновски, който посвети живота си на мечтата да имаме въздушна медицинска помощ. За тези, които не знаят, последният спасен пострадал в планината е спасен именно от Мариян Боновски. Той се отзовава с личният си хеликоптер на отправения зов за помощ и спасява пострадалия.
Г-н Боновски, как ще коментирате всичко това, което се случва с доставката на първия медицински хеликоптер? Държа да отбележа, че това, което ще кажете сте го казвал преди една година в друго интервю пред мен.
– Да, така е. Още преди една година в интервю пред Вас г-н Байрактаров, аз предупредих, че липсват пилоти. В момента има само един пилот, който отговаря на всички изисквания да управлява медицинския хеликоптер. Има още четири пилота, които могат да бъдат втори пилоти, което е безсмислено. Има и още един, който може да бъде втори пило поради причината, че не е покрил норматива от летателни часове.
Искате да кажете, че утре дори и десет хеликоптера да си закупим, няма да има има пилоти, които да летят с тях?
– Правилно сте ме разбрали. Освен това повечето пилоти са на възраст над 60 години, което не им дава право да управляват медицински хеликопер.
Транспортният министър заяви, че заради някакви европейски директиви този хеликоптер, който закупи България не може да се ползва за планинско спасяване. Така ли е наистина?
– Нека първо обясним някои подробности по този въпрос. Планинското спасяване е свързано с различни ситуации. В едни случаи става въпрос за загубили се в планината хора, които нямат нужда от медицинска помощ. В други случаи става въпрос за пострадали в планината хора, които имат нужда от медицинска помощ. При втория случай много често времето за оказване на медицинска помощ е от особено значение. Тази дейност е в правомощията да се извършва от HEMS.
Как ще коментирате лицензирането на хеликоптерните площадки?
– Вие ще ме разберете най-добре, а надявам се и вашите читатели. Това е като да издадеш Акт 16 на една къща, но тя да няма дограма. Повечето площадки са изграждани по времето на социализма и те не отговарят на окончателните изисквания.
На сайта на АПИ от известно време е публикувана информация, която гласи следното: „На хеликоптерната площадка при тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“ ще могат да излитат и кацат медицински вертолети до 3,750 тона. Максималното тегло на една медицинска въздушна линейка заедно с оборудване, гориво и екипаж е около 3,175 тона. Хеликоптерната площадка при тунел „Железница“ ще може да се ползва и от вертолети на държавни институции – ВВС за спасителни операции при тежки или масови инциденти, от планинската спасителна служба и други.“ Как ще коментирате тази информация?
– Хеликоптерите на ВВС тежат доста повече от 3,750 тона. За тази площадка липсват някои много важни елементи, за които Вие знаете много добре, че без тях е трудно нейното използване. Тези хора определено не разбират, а и не искат да се научат. За пореден път ще повторя – в България липсва система за въздушно спасяване.
Източник: MEDIAMALL/ Димитър Байрактаров
Още новини четете в категорията България