Как се създава ОПГ по „Харвардски“ тертип? Вече ви запознахме със схемата за ремонта на пътища в България, която е подчинена на правилото – когато проверяваш сам себе си, никога няма да бъдеш виновен.
Дойде време да ви запознаем и със следващия герой от нашата родна действителност
В пътностроителният бранш лицето Димитър Петков е добре познато. По някакво странно съвпадение той също е член на въпросното Сдружение Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ (ББАПБ), с което ви запознахме в първата част. Петков е собственик на няколко фирми, едната от които е „А.Д. ХОЛД“ ООД. Тази фирма стана печално известна с некачествената пътна маркировка, която беше направила след ремонта на АМ „Тракия“ през 2021 г. Тогава Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) отказа да предостави информация за това дали, в това число и на питане на народния представител Ивайло Мирчев, дали пътната маркировка е надлъжна шумна или обикновена, като излизаше, че 1 км маркировка е струвала около 40 хил. лв. През 2022 г. поради това, че се оказа некачествена маркировката е подменена и както се досещате, за сметка на данъкоплатците – и отново е бе положена от фирмата на Петков „А.Д. ХОЛД“ ООД. Т.е. за едно и също нещо бе платено два пъти, въпреки, че от АПИ отричат да е имало какъвто и да е проблем.
Въпросният Димитър Петков нееднократно се е опитвал да прокара промени в нормативни документи, с които да се въведе понижаване на критериите за светлоотразителност на пътните знаци и пътните маркировки
По времето на Виолета Комитова е издадена заповед за проверка на качеството на няколко магистрали, като във въпросната комисия са включени и Николай Иванов и Димитър Петков, което е открит конфликт на интереси, защото същите тези хора по един или друг начин са участвали в дейностите, които следваше да се проверяват.
За да няма недомлъвки, публикуваме въпросната заповед, като в нея освен фигурите на Николай Иванов и Димитър Петков искаме да обърнем внимание и на номер едно в списъка- Даниел Иваничков. Той бе освободен от АПИ по времето на министър Гроздан Караджов. В телевизионно интервю Караджов лаконично отговаря, че лицето е освободено, тъй като в чекмеджето на служебното му бюро са открити документи за милиони левове. Предполага се, че тези документи са задържани задания, с които вероятно са притискани съответни фирми за комисиони. Към днешна дата Иваничков отново заема същата длъжност в АПИ.
Ето и самата заповед
Петков ще бъде изпълнител по няколко обществени поръчки. Това се случва независимо от факта, че няколко пъти прокуратурата е проверявала неговите пътни знаци заради това, че често прибягва до влагането на фалшиви или некачествени материали. Така например на път I-2 край Каспичан същият е монтирал пътни знаци с клас на светлоотразителност 1, вместо 2 както е по наредба. Той е продал знаците като такива с втори клас на светлоотразителност (разликата в цената е около 30% повече за втори клас). Същото нещо е направил и на път I-4 на прохода Боаза преди Търговище, където пътните знаци са напълно дефектирали и са сменени за сметка на данъкоплатците. Подобна е ситуацията и на т. нар. тунел при обхода на гр. Габрово. Там е монтирал фалшиви управляеми пътни знаци и след натиск от различни организации и прокуратурата е принуден да ги смени за своя сметка. Така излиза, че този човек работи некачествено, плаща му се добре и никой не му търси отговорност, защото има кой да го прикрива в АПИ.
На последната поръчка на АПИ за пътна маркировка фирмата на Петков печели с „колосалната“ разлика от само с 1 ст. под максималната цена. Като големи фирми с огромен опит и доказано работещи с високо качество са отстранени.
Същият миналата година спечели и обществена поръчка за поддръжка на т-нар. ограничителни системи за пътища (мантинели) в два района. Бърза справка сочи, че през последните десет години поръчките за мантинели се печелят от едни и също фирми, които са Юпитер Холдинг, А.Д. Холд и Колхида метал – КМЗ.
Кой е силния човек на Димитър Петков в Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), ще разберете в следващата част.
Следва продължение…