Изкуственият интелект (ИИ) обсеби света и ежедневните новини за нови възможности предизвикват в еднаква степен възхищение и страх.
След пускането на ChatGPT – най-бързо разрастващата се технологична платформа – се заговори за това, че ИИ ще заеме работните места на писатели, художници, музиканти и програмисти, и това са само някои от тях.
Но една професия може би е в безопасност засега. Според проучване на Университета Бригъм Йънг (BYU) в САЩ, човешките счетоводители все още превъзхождат ChatGPT на изпитите по счетоводство, предава Евронюз.
Проучването включва 327 съавтори от 186 различни учебни заведения в 14 държави, които общо са предоставили 25 181 въпроса за изпити по счетоводство в клас.
Въпросите обхващат счетоводни информационни системи (СИС), одит, финансово счетоводство, управленско счетоводство и данъци. Те варираха по трудност и вид, включително вярно/грешно, множествен избор и кратки отговори.
И ChatGPT – след като преди това е полагал изпити по право, наред с други – без изненада се представи добре. Общата му средна стойност е 47,4%, като се справя по-добре от студентите в 11,3% от въпросите. Особено добре се е справил с СИС.
Но като цяло студентите се представиха по-добре от машината. Средните им резултати достигнаха 76,7% и те бяха по-добри при въпросите за данъчни, финансови и управленски оценки, вероятно защото ChatGPT се затрудняваше с математическите процеси, необходими за последния вид оценки.
По отношение на вида на въпросите ChatGPT се справи по-добре с въпросите „вярно срещу грешно“ (68,7 % верни отговори) и с въпросите с избор между няколко отговора (59,5 %), но се справи с въпросите с кратък отговор.
Правилата се променят
Водещият автор на проучването, професорът по счетоводство в BYU Дейвид Ууд, иска да наеме възможно най-много професори, за да види как ИИ се справя в сравнение с реални студенти, за да подпомогне дебата за това как езиковите модели на ИИ трябва да се включат в образованието.
„Когато тази технология се появи за първи път, всички се притесняваха, че сега учениците могат да я използват, за да мамят“, каза Ууд.
„Но възможности за измама винаги са съществували. Ние се опитваме да се съсредоточим върху това какво можем да направим с тази технология сега, което не сме могли да направим преди, за да подобрим процеса на преподаване за преподавателите и процеса на учене за студентите. Изпробването ѝ ни отвори очите“.
Изследователите казват, че макар все още да има какво да се направи в областта на счетоводството, това е новаторска технология, която ще промени към по-добро начина, по който всички преподават и учат.
„Това е възможност да се замислим дали преподаваме информация с добавена стойност или не“, казва съавторът на изследването и колега от BYU, професор по счетоводство Мелиса Ларсън.
„Това е прекъсване и трябва да преценим накъде да вървим оттук нататък. Разбира се, аз все още ще имам асистенти, но това ще ни принуди да ги използваме по различни начини“.
Проучването изтъква и някои други интересни констатации. Например, ChatGPT не винаги разпознава кога извършва математически изчисления и допуска безсмислени грешки, като например събиране на две числа в задача за изваждане или неправилно разделяне на числа. Освен това не дава обяснения за отговорите си, дори ако те са грешни.
ChatGPT е изграден на базата на езиковия модел за дълбоко обучение GPT3.5 на OpenAI. Оттогава OpenAI пусна GPT4, който надминава GPT3.5 по възможности. Изследователите очакват технологията да се подобри експоненциално по отношение на счетоводните въпроси, зададени в тяхното проучване.
Това, което те смятат за най-обещаващо, е как чатботът може да помогне за подобряване на преподаването и ученето, включително възможността за разработване и тестване на задачи или може би да се използва за изготвяне на части от проект.
„Той не е съвършен, няма да го използвате за всичко“, казва Джесика Ууд, студентка в BYU. „Да се опитвате да учите само с ChatGPT е глупаво“.