Иновацията у нас е санкции. Така ще чуем най-после и кой е министъра на иновациите. Това пише в свой коментар Богомил Бонев.
SafeNews го публикува без редакторска намеса:
Да знаете кой точно лемур е министър на иновациите?
И аз не знам.
А да сте чули за някаква иновация от неговото министерство?
И аз не съм чувал. Но сега чух. Единствената иновация за съществуването си е предложение за повишаване на данъците.
Искали да принудят хората да не карат стари дизелови коли
Точно така, да ги принудят. Чрез ограбване на и без това бедните.
Дори в Германия има субсидия за закупуване на електрически автомобил. Не че е много умно, но поне е европейско – стимули, а не санкции.
Иновацията у нас е санкции.
Така ще чуем най-после и кой е министъра на иновациите.
Поне ще споменават името на майка му.
Поводът за думите на Бонев е статия във в. Труд според която вдигат данъка за стари коли до 78%
Данъкът за старите автомобили да бъде повишен с до 78%, предвижда проект на изцяло нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност, който е подготвен от Министерство на иновациите и растежа. Проектозаконът предстои да бъде качен за обществено обсъждане, но “Труд news” вече разполага с подготвения от министерството текст.
Най-голямо увеличение на данъка се предвижда за най-старите дизелови автомобили
Целта е хората да се откажат да карат такива автомобили. Същевременно, както и в момента, електрическите автомобили ще бъдат без данък
Данъкът за леките автомобили се определя от два компонента – имуществен компонент, който зависи от годината на производство и мощността на двигателя, и екологичен компонент, който зависи от изпусканите в атмосферата вредни газове. По-конкретно данъкът се определя като мощността на автомобила, изразена в киловатчаса, се умножи с коефициенти за мощност, за възраст и за екологична категория. Част от коефициентите са фиксирани в Закона за местните данъци и такси, а за останалите коефициенти – има долна и горна граница, а конкретният размер на данъка се определя от общинските съвети.
Например за автомобил с първа регистрация от 1995 г. – със 110 конски сили (82 kw) и категория Евро 1 – данъкът в София сега е в размер на 152,80 лв
В момента екологичният коефициент за такъв автомобил в София е в максимално разрешения от закона размер – 1,40. Предложението на Министерство на иновациите и растежа е екологичният коефициент за най-старите коли, които нямат екологична категория или отговарят на стандарта Евро 1, да се увеличи както следва – за бензиновите автомобили да бъде между 1,40 и 1,80, а за дизеловите – от 1,80 до 2,50. До момента, при определянето на данъка няма значение дали автомобилът е бензинов или дизелов.
Ако парламентът одобри подготвения законопроект, данъкът за автомобил с първа регистрация от 1995 г. и със 110 конски сили в София може да бъде увеличен с до 28,56% и да стане 196,45 лв., ако автомобилът е бензинов. А ако автомобилът е дизелов, данъкът може да нарасне с до 78,57% и да стане 272,85 лв. Все пак конкретният размер на данъка ще трябва да бъде определен от Столичния общинския съвет.
При не толкова старите автомобили, планираното повишение на данъка е по-малко
Например за автомобил в София със същата мощност на двигателя, но с първа регистрация през 2003 г. и стандарт Евро 3 данъкът в момента е 120,06 лв. Ако автомобилът е бензинов – налогът няма да бъде повишен, но ако автомобилът е дизелов – може да нарасне с до 36,36% и да стане 163,71 лв. Това е увеличение с 43 лв.
За бензинов автомобил на възраст между 15 и 20 години със стандарт Евро 4 данъкът няма да бъде повишен. Но, ако автомобилът е дизелов – предложеното увеличение на налога е с до 10%. Така данъкът за автомобил със същата мощност от 110 конски сили в София може да нарасне от сегашните 99,22 лв. на 109,14 лв. Подобна е ситуацията и с бензиновите автомобили с категория Евро 5 и Евро 6 – за тях може да няма повишение на налога. Но за дизеловите автомобили с Евро 5, данък МПС ще нарасне с 66%, а за тези с Евро 6 – ще бъде увеличен между 50% и 100%. Причината за това голямо повишение на данъка е, че за тези категории автомобили в момента екологичният коефициент в София е възможно най-ниският.
Всичко това е предложено с мотива хората да се откажат от по-старите автомобили
Но реално те карат стари автомобили, не защото ги предпочитат, а защото не могат да си позволят по-нови. И дори данъкът за старите коли да бъде повишен два-три пъти, масово хората пак няма да могат да извадят например 50 хил. лв. за покупката на нов автомобил.