Произведеният в САЩ Bell 212, който се разби в неделя с президента на Иран Ебрахим Раиси най-вероятно е бил закупен по време на управлението на шах Мохамед Реза Пахлави. Хеликоптерът е на близо половин век. Той се оказа добре известна реликва от войната във Виетнам. Или поне цивиленият аналог на хеликоптера.
Произведеният в САЩ Bell 212, превозващ президента Ебрахим Раиси, външния министър Хосейн Амирабдолахян и няколко членове на техния антураж, е преоборудвана небойна версия на вездесъщия UH-1N „Twin Huey“. Той все още се използва широко в световен мащаб.
Въпреки доказаната му дълготрайност, възникнаха въпроси дали е годен за употреба в определени условия
А фактът, че режимът в Техеран е бил под западни санкции от десетилетия, може да означава, че правилната поддръжка на хеликоптера е несигурна.
След катастрофата експертите посочиха, че почти 50-годишният Bell 212 е създаден да лети в условия на визуален полет. Това означава, че пилотът е трябвало да разчита единствено на способността си да наблюдава терена от мястото си.
Силна мъгла и назряваща буря в неделя вероятно са попречили на пилота. Те може да са допринесли за катастрофата в северозападен Иран, на около 20 километра от границата с Азербайджан.
Гъсто залесената зона е известна със стръмните си планински склонове. Това допълнително усложнява спасяването, което в крайна сметка включва турски дронове и сателит за наблюдение от ЕС.
Ирански официални лица казаха, че другите два хеликоптера в президентския конвой от три хеликоптера са кацнали безопасно
Не е ясно дали и колко зле са били засегнати от суровите условия на полет, докато липсата на информация от Техеран означава, че подробностите за инцидента все още са обвити в мистерия.
Машивата Bell 212, за която се твърди, че е била управлявана от Обществото на Червения полумесец на Ислямска република Иран от местните медии, вероятно е била закупена преди Ислямската революция от 1979 г.
Мохамед Реза Пахлави беше известен с любовта си към летенето. Самият той бе квалифициран пилот. Затова Пахлави често носеше униформата на маршала на Имперските военновъздушни сили на Иран (IIAF) – създадена от баща му, шах Реза Пахлави, през 1920 г. Той инвестира повече в тях, отколкото във всеки друг клон на въоръжените сили.
Това доведе до поредица от покупки на самолети.
Те бяха предназначени да създадат първокласен флот от военновъздушни сили
Иран беше единствената страна освен САЩ, която експлоатира F-14 Tomcat. Хеликоптери, като произведените от Bell AH-1 Super Cobra и Chinook, също са на видно място в арсенала на IAAF.
САЩ обаче наложи оръжейно ембарго на САЩ срещу правителството на Ислямската република. Така ребрандираните военновъздушни сили на Ислямска република Иран скоро видяха как повечето западно произведени самолети да се развалят.
Режимът в Техеран обаче продължи да експлоатира ограничен брой самолети, като канибализира съществуващия флот. Страната направи обратно инженерство на така необходимите части.
Тази практика беше допълнена чрез закупуване на оръжия и оборудване от страни като Съветския съюз и Китай. И все пак продължаващите проблеми със стареещия му флот бяха напълно разкрити по време на войната между Иран и Ирак от 1980-1988 г. Тогава Техеран претърпя значителни загуби както на самолети, така и на най-добрите си пилоти.
Някои от купените от шаха самолети обаче оцеляват до днес. Настоящите възможности на Иран не са известни. Но оценка от 2024 г. на Flight Global твърди, че най-малко два Bell 212 все още работят в страната.
Представен през 1968 г., Bell 212 и неговите няколко варианта са били работните коне на много военни и граждански оператори по света
UH-1N Twin Huey, военната му версия, беше използвана от САЩ в глобални конфликти, включително войната във Виетнам и нахлуването в Ирак през 2003 г. Все още се използва от ВВС на САЩ и от Италия, Испания, Аржентина и Саудитска Арабия, наред с други.
През 2024 г. услугите на Bell 212 бяха задържани предимно от полицейските сили в Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и другаде, както и от бреговата охрана на Канада и Япония.
В зависимост от конфигурацията, той може да превозва един пилот (или двама, ако е оборудван с модернизирани летателни инструменти) и до 14 пътника.
Единственият друг забележителен инцидент с Bell 212 се случи в Северно море през септември 1986 г., когато управляван от Шотландия хеликоптер за спешна медицинска помощ се разби по време на спасителна мисия. Тогава загинаха всички шестима пътници на борда. Смята се, че проливен дъжд и лоша видимост са причинили катастрофата.
Източник: Euronews/Превод: SafeNews