Кораб с руски екипаж помагал на кораба на олигарсите Домусчиеви – хора на борда му май „напътствали” родния олгархичен съд. Такова рзкритие прави разследващият журналист Григор Лилов, позовавайки се на последните факти около задържането на българския кораб „Вежен“.
SafeNews публикува поста без редакторска намеса:
СКАНДАЛЪТ ОКОЛО ПРЕКЪСНАТИЯ БАЛТИЙСКИЯ КАБЕЛ И КОРАБ „ВЕЖЕН” СЕ РАЗРАСТВА
***** Кораб с руски екипаж помагал на кораба на олигарсите Домусчиеви – хора на борда му май „напътствали” родния олгархичен съд ***** Шведската прокуратура готви обвинанеие срещу българския кораб „Вежен“ *****
.
На този линк е изявлението на норвежката полиция от днес.
https://www.politiet.no/…/aktuelt/nyheter/2025/01/31/troms2/
В четвъртък вечерта норвежките правоохранителни органи по молба на Латвия арестуваха и задържаха в Тромсьо хладилния кораб Silver Dania във връзка със скандала с кораба „Вежен” на братята-олигарси Домусчиеви.
Плавателният съд е регистиран в Норвегия, собственост е на норвежка фирма и плава под флага на Малта. Минал е по същия маршрут между шведския остров и Латвия и по същото време, когато е прекъснат кабела. Според данните е имал необичайни спирания в района.
❗Този кораб е с изцяло руски екипаж.
Маршрутът му е бил от Санкт Петербург на Балтийско море към град Мурманск на северния бряг на Русия през изключителната икономическа зона на Норвегия, когато е бил задържан от кораб на бреговата охрана.
❗Данните за проследяване на AIS от MarineTraffic разкриха, че Silver Dania е направил необяснимо спиране на запад от Senja, преди да продължи към Tromsø, пведение, което повдигна съмнения за връзка с кораба „Вежен”в района на кабела.

Полицията съобщи, че корабът е бил вкаран в пристанището на Тромсьо в петък сутринта „въз основа на правно искане от латвийските власти“, както и на решение на окръжния съд.
– Подозрението е, че някой на борда (на Silver Dania) е свързан и има нещо общо с инцидента с кабела. – заяви полицейският началник Рони Йоргенсен. Той отказа да даде подробности, позовавайки се на конфедициалност. – Ще бъде необходимо да се проведат общи криминалистични експертизи и цифрови разследвания… – поясни Йоргенсен.
.
📌Цифрови разследвания означава проверка на сигнали и кореспонденция от норвежкия кораб евентуално за координиране с „Вежен”.
Според мен става дума и за уточняване на навигацията и триангулация с помощта на норвежкия кораб, за да се уцели кабела с котвата. Вероятно на Silver Dania е бил командния център, а „Вежен” е бил изпълнител.
_________________________________
Матс Люнгквист, шведският прокурор, който ръководи разследването на саботажа в Швеция с българския кораб, вече е категоричен, че налице е по-ясна картина за случилото се и че смята, че „Вежен“ е причинил повредата на кабела.
„Нашето мнение е, че корабът, който иззехме („Вежен”), е причинил скъсването на кабела“, заяви той пред Ройтерс.
_________________________________
„Разгледахме кораба, който беше конфискуван в Норвегия, но поради различни причини го отхвърлихме „като физически причинител.“ – допълни Люнгквист.
Норвежкият кораб е значително по-дребен – само 113,4 метра дължина и редовно оперира между Мурманск и Санкт-Петербург, превозвайки замразена риба. По-рано е плавал под имената Trans Dania , TR и TX G6 C. Корабът, построен през 1989 г. и с размери 113,4 метра дължина и 17,75 метра ширина, оперира между Санкт Петербург и Мурманск, регион от стратегическо значение за руската морска логистика и военен транспорт.
Данните за проследяване на AIS от MarineTraffic разкриха, че Silver Dania е направил необяснимо спиране на запад от Senja, преди да продължи към Tromsø, модел, който повдигна подозрения сред властите, наблюдаващи подводната инфраструктура. (давам картинка)

Тормод Фосмарк, който е собственикът и ръководи Silver Sea, норвежката корабна компания, която притежава кораба, заяви пред вестник Fiskeribladet , че е бил в контакт с правителството и засега отрича съдействие в саботажа, като се оплака, че акцията на бреговата охрана била „малко изненадваща” .
Компанията му е създадена през 2000 г. и бързо се разстраства. Сега разполага с 11 хладилни кораб, 1 помощен кораб и два малки контейнровози, предназначени за плаване и сред ледове. Тя единствената норвежка компания, която продължава да поддържа тесни търговски отношения с Русия и значима част от приходите й се дължат на тях. Няколко от корабите на компанията работят в тясно сътрудничество с руски партньори. Един от тях – Silver Copenhagen също участва в разтоварването на руска риба в европейските пристанища.
💥Междувременно Финландия продължава да задържа арестувания руски танкер, на чийто борд беше открито богато шпионско обордуване за налблюдаване на действията на воемнноморските сили и самолетите на НАТО.
Позицията в този коментар отразява личното мнение на автора и може да се различава от тази на SafeNews

Завеждащият консулската служба в Стокхолм се е качил днес на кораба „Вежен“. Това съобщи пред журналисти министърът на външните работи Георг Георгиев.
В контакт е бил през цялото време (консулът – бел. ред.) и с капитана, и с екипажа. Не е била отказвана връзка между нашия консулски представител и екипажа, посолството също през цялото време поддържаше връзка. Нашият екипаж не е задържан, не е рестриктиран, няма предприети мерки спрямо него. Не сме изпускали нито за момент ситуацията от поглед, обясни министърът.
Преди дни шведската прокуратура съобщи, че е започнала предварително разследване по подозрение в „саботаж“ при утежняващи вината обстоятелства и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд. Към момента няма данни, които да са в полза на изведена хипотеза за саботаж, но продължава да се работи по всички версии, каза в петък председателят на Държавна агенция „Национална сигурност“ (ДАНС) Пламен Тончев във връзка със задържането на кораба „Вежен“.