Европа се отдръпва от електрическите коли – бензинът и дизелът се завръщат. Във времена, когато енергийният преход на автомобилите е централна тема, статистиката при продажбите на нови превозни средства говори друго. Доминацията на термични двигатели в Европейския съюз е толкова силна, че виждаме връщането в полза на дизела през януари! С 35,2% от продажбите бензиновите автомобили заемат първо място в Европа през първия месец на годината. Те изпреварват хибрида – с 28,8% от поръчките, пред дизела (13,4%). Всички модели са с двигател с вътрешно горене. Бензинът и дизелът представляват почти всяка втора продажба. Електрическите автомобили (10,9%) и plug-in хибридите (7,8%) са на края на класацията.
Изглежда енергийният преход вече не е приоритет на Европа.
Някои марки, които се хвърлиха смело в него, изоставяйки старите ДВГ, се оказаха в неочаквано затруднение. Новите електрически коли не могат да компенсират като бройка продажбите дизелите и бензините. В крайна сметка потребителят, независимо дали е физическо лице или компания, има последната дума.
Впечатляващ е списъкът с модели, които въвеждат отново бензинови и дизелови двигатели през последните седмици.
И показва цялата несигурност около този преход, чийто краен срок е планиран за 2035 г. Всеки производител, изправен пред трудности при продажбата на електрически автомобили, осъзнава, че трябва да изчака и да реинтегрира добрите, стари мотори в своята гама.
С изключение на Volvo Car, който тази седмица окончателно спря производството на ДВГ, всички останали компании вземат противоположни решения.
Stellantis пуска отново своите MPV автомобили, включително Berlingo, с бензинови и дизелови двигатели. Volkswagen е с нов Passat, фокусиран върху ДВГ. От своя страна Mercedes-Benz току-що обяви удължаване на производството на своите модели с бензин или дизел след 2030 г.
Още през миналия септември, по повод срещата на високо равнище за климата, организирана в Ню Йорк, шведският производител обяви: най-новите му дизелови модели ще напуснат заводите в началото на 2024 г.
Регулаторните ограничения подкопават продажбите на производителите, чиито асортименти вече не винаги отговарят на очакванията на купувачите.
Другият сигнал, който говори в полза на връщането към старите двигатели, е временният край на зоните с ниски емисии в доста градове на Западна Европа.
Друг пример, илюстриращ тази динамика, е изявлението на Mercedes:
„Клиентите и пазарните условия (отсега нататък) ще определят скоростта на енергийната трансформация“. Това съобщение, направено от Ола Каелениус, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz, подчертава една осезаема реалност в автомобилната индустрия. Имено нарастващата пропаст между търсенето и предлагането на автомобилния пазар. Наистина, потребителите все по-неохотно се интересуват от гами превозни средства, чието обновяване е мотивирано единствено от изискванията на стандартите.
Както SafeNews писа, разстоянието, което електрическите автомобили могат да изминат, намалява с до една трета в студено време, установи проучване.
Дузина превозни средства бяха тествани от списание What Car? като всеки е напълно зареден, преди да бъде оставен за една нощ при температури, вариращи от 0C до 2C. След това автомобилите бяха карани на тестова площадка с различни видове път и условия на шофиране, докато останат без ток.
Списанието установи, че Funky Cat First Edition има най-голямо несъответствие между рекламирания пробег и действителното изминато разстояние в студено време. Хечбекът с пет врати, произведен от китайската компания Ora, има пробег от 310 км, но спира да работи след 209 км в тестови условия – с 33% по-малко от рекламираното.
Източник – AutoМedia