До кога ще търпим този административен произвол и тормоз, налаган от АПИ?… Така възкликва Диана Русинова. Не за първи път пътният експерт Диана Русинова критикува АПИ във Facebook, показвайки реалната картина на някои от пътищата в страната. Направи го и сега. Този път обект на нейното възмущение е Републикански път III-906. Известен още като Дюленски проход (старото му име е Айваджишки проход).
Ето какво написа тя в личния си профил в социалната мрежа. SafeNews го публикува без редакторска намеса:
„Както и сами можете да се уверите, това е поредният проход в Стара планина. Или още един третокласен път, който е изоставен на произвола на съдбата от Агенция „Пътна инфраструктура“.
Тук няма да намерите пътни знаци, мантинели, пътна маркировка. На места дори и асфалтът липсва. Но за сметка на това сте длъжни да заплатите винетка, за да може да го използвате.
Провалът на АПИ при управлението на пътната инфраструктура е страховит. Тази институция е доказала, че е тотално неспособна да се справи със задълженията, които има съгласно закона за пътищата. Не зная с какви очи служителите в тази агенция и ръководството й си взимат заплатите.
Преди да споделя тази публикация погледнах и в системата на АПИ. Лима и път III-906 не е посочен като затворен. T.е. към момента той е отворен за обществено ползване. До кога ще ни се налага да търпим този административен произвол и тормоз, налаган от АПИ?“
Вижте и видеото, публикувано от Русинова, което е доста красноречиво:
По-рано Диана Русинова сигнализира, че агенция „Пътна инфраструктура“ е сложила знаци-убийци на пътя, после крие гафа си с фалшиви документи. За това сигнализира и ЕЦТП.
Организацията е провела независимо разследване за поставени пътни знаци преди тунел „Витиня“, които не отговарят на нито едно европейско или българско нормативно изискване.
след множество сигнали до различни институции знаците продължават да са в експлоатация. За да прикрият гафа си, от агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) са прибегнали и до съставяне на документи с невярно съдържание.
На пресконференцията бяха представени факти и документи, които доказват, че АПИ е допуснала на пътя да има пътни знаци, които застрашават пряко безопасността и поставят в риск участниците в движението.
След като са махнати спорните знаци, през март са сложени други, произведени от гръцка фирма.
ЕЦТП сигнализирали прокуратурата. Тя на свой ред попитала всички по веригата и получила уверение, че няма нарушение.
Вместо АПИ да отговаря на прокуратура, които не са верни, можеше сама да провери дали фирмата е лицензирана.
Според Русинова този вид знаци през нощта трябва да светят по-слабо, за да не заслепяват водачите.
От ЕЦТП са поискали оферти от Гърция и Сърбия. Гърците отговори, че тези знаци могат само да мигат. Цената е 958 евро. 1750 евро пък е цената на произведен в Сърбия. По думите на Русинов в България тези съоръжени са продадени за над 5000 лева
Историята на проблема, за която SafeNews писа:
На 28 август в редакцията на SafeNews се получи сигнал, в който се твърди, че АПИ и държавното дружество „Автомагистрали“ са извършили злоупотреба с обществени средства, като са закупили електронни пътни знаци на стойност десет пъти по-висока от средната пазарна цена.
Става дума за пътни знаци с променящи се съобщения, които са инсталирани на входа на тунелите „Витиня“ и „Ечемишка“ на АМ „Хемус“.
В сигнала се казва, че Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) е бил уведомен за казуса още през ноември 2022 година, но от сдружението не са предприели никакви действия и вероятно прикриват измамата. SafeNews се свърза с представители на ЕЦТП, които потвърдиха, че има такъв сигнал, изпратен до тях, и заявиха, че са изпратили заявление за достъп до обществена информация до изпълнителния директор на „Автомагистрали“ ЕАД още на 9 декември 2022 година.
Въпреки че установеният от закона срок за отговор на такива заявления е 14 календарни дни, ЕЦТП получава отговор от „Автомагистрали“ едва на 5 януари 2023 година. От държавното дружество отказват да отговорят на по-голямата част от въпросите, в това число и не посочват каква е стойността на знаците.
След изтичане на 14-дневния срок от ЕЦТП изпращат същото заявление до министъра на регионалното развитие и благоустройството, който го препраща до Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) по компетентност.
Още новини четете в секция България