Премиерът акад. Николай Денков и петима министри дават изявление по актуални теми, залегнали в управленската програма на правителството.
Заедно с министър-председателя са още министърът на финансите Асен Василев, на икономиката и индустрията Богдан Богданов, на енергетиката Румен Радев, на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков и на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.
Ето какво заяви премиерът Денков:
Изминаха почти 60 дни откакто беше сформирано това правителство. Обикновено едно редовно правителство има 100 дни, за да може да стартира своята работа. Трябваше да стартираме максимално бързо работата във всички сектори. Приехме детайлна управленска програма, която представя нашите цели и как да ги постигнем.
Използвам случая, за да представя проблемите, оставени от служебното правителство. Буквално се налага да гасим пожари и работата по тях отнема много енергия и време от работата на екипите в министерството. В някои от случаите става въпрос за очевидни управленски грешки.
Става дума за милиарди левове и сериозно забавени реформи, от които могат да произтекат тежки последствия за икономиката и хората в страната. Искам да разбия мита, че служебните правителства работят безупречно като противопоставяне на редовното правителство.
Ротационният премиер даде като положителен пример правосъдния министър Крум Зарков, чиито законопроекти са помогнали да стартира успешно законодателната програма на това НС.
Денков обаче изброи много негативните примери:
– Служебното правителство е нарушило Закона за бюджета като не е представило през ноември миналата година предложение за редовен бюджет. След което е представило бюджет с дефицит 6.4%, който се оказа раздут дефицит и причините, за което тепърва ще се установяват.
– По ПВУ има изключително сериозно забавяне – реформи и инвестиции, които е трябвало да бъдат завършени до миналия декември, а всъщност са изпълнени наполовина. Това е довело до риск средствата по ПВУ да не бъдат получени през 2023 г.
– При медицинските хеликоптери – служебното правителство е закрило търговското дружество и е прехвърлила дейността към Държавния авиационен оператор, който няма право да извършва тази дейност. Сега процесът трябва отново да се рестартира. Трябва отново да се създава търговско дружество, което да поеме дейността. И още: служебното правителство е сбъркало къде да прави оперативните площадки, където трябва да престояват хеликоптерите.
– Следващ пример е Пловдивският панаир – служебното правителство не е направило нищо, за да спре неговото спиране. В момента се търсят възможности да не бъде осъществено прехвърлянето на Панаира или, ако това не може да бъде направено, да се запази дейността му.
– Други проблеми – с ДКК, неремонтираните язовири, изчезналите над 600 млн. лв, ПАВЕЦ „Чаира“.
„В МРРБ за три дни – между 5-7 юни АПИ оценява и входира над 30 000 страници, подадени заявки за текущ ремонт и поддръжка на Републиканската пътна мрежа за 4 млрд. лв. за следващите 4 години. Можете ли да си представите как се оценяват тези страници за три дни“, попита Денков.
Министърът е направил проверка и е установил, че част от условията при заданията са незаконосъобразни и това му е дало основания да прекрати поръчката. Сега ще има обжалвания и ще бъде поставено под риск изпълнението на тези дейности.
Денков добави още, че толтаксите на превозвачите са отложени от служебното правителство половин година.
Други проблеми посочени от министър-председателя:
– Проблеми има и във ВиК проектите по ОП „Околна среда“, инхаус възлаганията по АМ „Хемус“, висящите поръчки в АПИ, отворени оферти за 600-700 млн. лв. за основни ремонти по Републиканската мрежа, по които не са предприети никакви действия. Нищо не е направено и по АМ „Струма“.
– Неясноти има и в законите – Закона за устройството на територията – за нетърпимост към незаконните строежи, Закона за пътищата, Закона за водоснабдяване и канализация.
– В Министерството на енергетиката – още в края на миналата година се е появила информация в медиите, че вече са загубени 200 млн. лв. заради неподадени териториални планове за регионите Стара Загора, Кюстендил и Перник. България е в риск да загуби 1,6 млрд. лв., ако до края на годината тези териториални планове не бъдат приети. Нищо не е направено от служебното правителство.
– Проблем е и договорът с БОТАШ. Под прикритието на търговската тайна се оказа, че има сключен договор с много неизгодни и неравнопоставени клаузи за България по отношение на газопреносните системи между България и Турция. Турската фирма получава достъп до българския и европейски пазар, без обратното да е вярно. Нямаме достъп до турския пазар. Задавайки служебното правителство дългосрочен договор за 13 години, задължава държавата за стотици милиарди лева годишно, дори и България да не внася заложените количества газ.