„Чист понеделник“ – това е първият ден от Великия пост. На този ден домакините измиват съдовете от блажните храни, защото през следващите седмици ще готвят само постни ястия, без животински продукти. Почиства се и домът. А всичко това е символ на чистотата, душевна и телесна, в която трябва да живеят християните, особено през Великия пост в очакване на Христовото възкресение.
На този ден се смята, че хората са пречистени физически и духовно.
Чистият понеделник е напомняне, че трябва да започнем Великия пост с добри намерения и желание да почистим духовния си дом. Чистият понеделник е ден на строг пост за източните католици и източноправославните, включително въздържание не само от месо, но и от яйца и млечни продукти.
„Чист понеделник“ – първият ден от Великия пост
На „Чист понеделник” младите мъже, събрани на групи, подгонват бездомните градски кучета и ги въртят силно за опашките. След като ги пуснат, те са толкова уплашени, че побягват и не се връщат повече в града. С това се цели прогонването на бяса от хората и от културното пространство на града, което е част от обредността на празника. То допълва всички онези действия, с които се постига очистването. Така се очиства цялото културно пространство – домът, градът и лично човекът.
От „Чист понеделник” започват най-дългите пости, които продължават седем седмици, и затова се наричат „Велики”.
Така, както и цялата седмица, предшестваща Възкресение. От този ден се запазват редица забрани, които са особено валидни за първата, третата и последната седмица на поста. През това време не се разрешава половото общуване между мъжа и жената. А през останалите дни на поста само в сряда и петък, както изобщо през годината. През целия Велик пост не се разрешават венчавките, а през първата седмица и помените. Тези забрани не включват работата на полето, тъй като настъпва най-усилният сезон по обработката на лозята.
Днес вечерта, както и в следващите дни – вторник, сряда и четвъртък, на първата седмица, се чете по една четвърт от Великия покаен канон на свети Андрей Критски.
Това е най-дългата религиозна ода в православното богослужние. Тя се изпълнява цялостно само вечерта в сряда на петата седмица от поста. Съдържанието е покайно и кара читателя или слушателя да се замисли за своята греховност и да се обърне към Иисус Христос за прошка на греховете си.
Днес се чества и паметта на свети Кирил Йерусалимски.
Той произхождал от Палестина. Родил се в около 315 г. в Йерусалим. Бил ръкоположен за свещеник в светия град, който след разрушаването му от римляните в 70 г. носел името Елия Капитолина. А в тогавашния главен град на Палестина Кесария епископ бил Акакий, еретик-арианин. Той успял да прогони и заточи епископа на Елия (Йерусалим) Максим, а след него и свети Кирил, който го заместил. Причината била, че свети Кирил защитавал православната вяра, установена на Първия вселенски събор в 325 г.
С указ на императора-арианин Констанций светителят бил пратен в изгнание в Тарс, който е родният град на апостол Павел, в Киликия. Завърнал се при император Юлиан Отстъпник и започнал да се грижи за паството си, но следващият владетел Валент отново изпратил свети Кирил на заточение за цели 11 г. Подобно на съвременника си свети Атанасий Велики и той прекарал в изгнание повечето от времето си като йерусалимски епископ. Завърнал се в Йерусалим едва при император Теодосий Велики. На Втория вселенски събор в Цариград, в 381 г., свети Кирил успешно защитил православното учение.
Светият епископ бил толкова грижовен пастир, че по време на голям глад събрал и продал църковните скъпоценности, за да бъдат изхранени всички бедстващи хора. През време на неговото епископство на 7 май 351 г. в Йерусалим станало чудесно знамение – в небето се появил Христовият кръст.
Свети Кирил оставил ценна поредица от огласителни, т.е. въвеждащи във вярата слова (общо 23), които произнесъл през Великия пост и Светлата седмица (след Великден) на 348 г., в йерусалимския храм „Възкресение Христово“. С тях готвещите се за кръщение се въвеждат в основните учения на християнската вяра и нравствеността. Стойността им е неизмерима, защото авторът умело представя цялото богослужебно богатство на Църквата. Светителят се упокоил в 386 г.
Още новини четете в категория България
За още актуални новини: Последвайте ни в Google News