Близо три милиона умират в болници. Данните са на годишна база целия свят и бяха оповестени от заместник-министърана здравеопазването Михаил Околийски. Той участва в дискусия в София за Световния ден за безопасността на пациента.
Над 100 милиона инцидента
По данни на Световната здравна организация (СЗО) има 134 милиона инцидента в болничните заведения всяка година, които допринасят за 2,6 млн. смъртни случаи годишно.
Излишно е да казвам колко важно е участието на пациента, всеки един от нас в някакъв момент от живота си е пациент, посочи Околийски.
По думите му Министерството на здравеопазването е направило план как да бъде създадено и организирано в близките години здравно образование, което ще бъде като час в училище.
Той посочи, че родителите също не знаят и не могат да помогнат на децата си, защото те самите не са имали здравно образование.
Като примери за необразоваността на пациентите Околийски посочи нисък процент на ваксиниране в България. Ваксините бяха представени като опасни и рискови. Сега ние трябва да намерим причините, защо хората повярваха на тези антиваксърски идеи.
“Толкова ли сме себеразрушителни, та сме на първите места в Европейския съюз по тютюнопушене”, каза Околийски.
Той допълни, че за да намерят причините за това, трябва да се направят проучвания.
Тазгодишните цели на Световния ден за безопасност на пациента са свързани с пациентите като партньори във формирането на здравни политики. Освен това те са и участници в проектиране на стратегии за безопасност и удовлетвореност. Това каза председателят на Сдружение за развитие на българското здравеопазване Боряна Ботева. Според нея има необходимост от представително изследване за безопасност на пациентите и тяхната удовлетвореност.
Важна цел е повишаването на осведомеността по въпросите на безопасността на пациентите, както и гаранции, че се практикува медицина, основана на доказателства. По думите на експерти, един от основните проблеми при пациентите в България е недоверието.
Същото важи и за лошото отношение от лекар към пациент. Друга важна цел, която посочи Ботева, е създаване и поддържане на системи за мониторинг на качеството и безопасността, които ще могат да осигурят адекватна информация на пациента.
Като важни цели на тазгодишната кампания участниците в дискусията посочиха и създаването на адекватни процедури за търсене на отговорност при нарушаване на правото на безопасност
Коментари 1