73-годишен българин купи лимузината на Хитлер, но реши да я продаде. Българинът, който притежава луксозната лимузина на германския фюрер Адолф Хитлер реши да я продаде, като не разкрива подробности как се е сдобил с нея.
Най-известният български нумизмат, колекционер и експерт по антики, живеещ от години във Виена – Димитър Станков, продава на търг автомобила на Адолф Хитлер „Хорх Пулман 830″. Това става ясно от публикация и снимки във Фейсбук страницата му.
73-годишният Станков беше любезен да отговори на въпроси и да даде повече подробности. Той е австрийски гражданин, работи като заклет експерт по антично изкуство за Австрия и целия ЕС.
Колата ще се продава от аукционната къща „Херман Хисторика“ в Мюнхен, която е продавала и други лични неща на Хитлер и видни нацисти. Колата още няма определена начална цена, но вече са се появили потенциални купувачи от Европа и Щатите.
Смята се, че цената на автомобила може да надхвърли 1.5 млн. евро. Същата още не е насрочила дата на търга. Автентичността на автомобила е доказана по документи за производство и регистрация, за него има публикации години назад. Реставриран е само с оригинални части.
Димитър Станков е придобил колата неотдавна, но отказва да даде подробности как. Известен е един от предишните собственици, Йозеф Щерн, виенски богаташ, вече покоен. Станков обяснява, че няма никак положително отношение към първия ползвател на колата и предпочита да я изкара на търг.
Този „Хорх“ е най-личният автомобил на Хитлер в сравнение с останалите му коли. Германското правителство е осигурило за Хитлер неуточнен брой бронирани 5-тонни лимузини „Мерцедес“ 770 К. Повечето от тях са парадни открити, от които е поздравявал приветстващите го по площадите. Тези мерцедеси са изкарани по улиците с еднакви регистрационни номера и не може да се установи по снимки на кой от тях и колко се е возил Хитлер. Два от тях са в частни колекции в САЩ, а друг се пази в музей в Лион, Франция. В музей в Отава е изложен един от тях, смятан първоначално за колата на Гьоринг, но след проверка по фабричния номер се оказва една от колите на Хитлер. Някои са унищожени или скрити в частни колекционери, защото собствениците на искат да се знае, че притежават неща, свързани с Хитлер.
Луксозният „Хорх”, който ще се продава на търг, е използван от Хитлер като личен автомобил. С него са го возили редовно от Мюнхен до личната му резиденция „Берхтесгаден” в Алпите, най-често придружаван от Ева Браун, с която е прекарвал там почивните дни.
По поръчка са произведени само 5 броя Horch 830 Pullman. Поради лошата слава на нацизма, досега са оцелели само два от тях, другият екземпляр е в много лошо състояние.
Колата на Хитлер е излязла от конвейера през 1938 г. След като го използва около две години и половина, вече по време на войната, през 1940 г., Хитлер предоставя автомобила си на Балдур фон Ширах, гаулайтер на тогавашната Остмарк (така се нарича Австрия след присъединяването й към Германия през 1938 г.) Фон Ширах също така е бил лидер на Хитлерюгенд.
Денацификацията се е отразила и на този модел „Хорх“. Той по фабричен номер е добре известно за кого е поръчан и кого е возил. След войната дирите му се губят. Много предмети, свързани с Хитлер, са унищожени. Хорхът е открит в Чехия, изнесен от Австрия.
По едно време е бил разглобен и прибран на съхранение във Виена. През 2013 го купува собственик на заведението „Максим” във Виена и го дава за реставрация. Тя продължава 15 месеца, като са търсени оригинални части за всичко липсващо. Оказва се, че не липсват много неща.
От Германия е доставен пепелник за 500 евро. Намерена, е „евтино” оригинална броня за 7 000 евро. През 2016 собственикът му пуска автомобила в някакво шоу Във Виена, като качва на него 12 красавици. Малка подигравка с личния автомобил на Хитлер.
След реставрацията, според оценки на експерти през 2016 г., потенциалната цена на колата би била 700 000 евро.
Horch 830 Pullman е поръчков вариант на луксозния модел Horch 830. Има удължена каросерия, двигател 3.7 литра и 89 к. с. Произведеният през 1938 г. по поръчка за райхсканцлера Адолф Хитлер има направен специално издаден багажник, за да побира повечето куфари на Ева Браун.
Серийният модел Horch 830 е също с 8-цилиндрови двигатели, с обем между Зи 3,5 л. Произвежда се от есента на 1933 г. Във фабриката в Цвикау са произведени общо 11 625 серийни модела 830/930. През 1940 г. производството на тези модели е спряно поради войната. Заводът започва да прави военни машини.
„Хорх“ днес е „Ауди“
Auto Union AG е обединение на четири германски производителя на автомобили – Audi, Horch, DKW, Wanderer, основано през 1932 г. в Кемниц, Саксония. След като е почти разрушен след Втората световна война, Auto Union е преоснован в Инголщат, Бавария през1949 г. Някогашните автомобили с марка „Хорх” след войната се произвеждат под името „Ауди“. Auto Union се превръща в съвременната компания Audi), която е погълната от Wolkswagen през 1964 г., а през 1969 г. се слива и с NSU Motorenwerke. Отличителното лого на компанията от четири преплитащи се пръстена представлява първите четири члена на Auto Union. То става и лого на Audi.
Състезателните коли на Mercedes-Benz и Auto Union доминират в автомобилните състезания от 1934 г. нататък. Коли от Auto Union поставят много рекорди, чието постигане отнема десетилетия. Например най-високата скорост, постигана някога на обществен път – 432.7 км./ч. е рекорд, който се задържа до 2017 г.
(Ако се съди по някои клипове в мрежата в наши дни, български авантюристи се опитват да достигнат този рекорд по българските разбити магистрали именно с автомобили „Ауди“).
Настоящото дружество Auto Union е дъщерно на Audi AG, то притежава историческите търговски марки и интелектуална собственост, управлява наследството.
Източник: Уикенд