Близо 26 милиона куфара, сакове и чанти са били загубени, забавени, повредени или откраднати по летищата в цял свят през 2022 г.
Това показва доклад на SITA – компания, предоставяща ИТ и телекомуникационни услуги за индустрията във въздушния транспорт, цитиран от 24 часа. Според проучването в 80% от случаите при неправилно обработени багажи се е стигнало до забавянето им, а делът на изгубените и откраднатите пътни чанти се е увеличил до 7%, съобщиха от Европейски потребителски център.
ЕПЦ България също отчита близо двойно увеличение на жалбите, свързани със забавени, загубени или счупени куфари през 2022 г. спрямо предходната 2021 г. Тенденцията се запазва и тази година, допълват от ЕПЦ и припомнят основните права и задължения, които имат пътуващите при проблеми със своя багаж на летището.
Ако чекираният ви багаж не пристигне на летището, след като слезете от самолета, трябва веднага да отидете до съответното гише за багажи и да поискате протокол за липсата му. Там се попълва вида на куфара или чантата (цвят, размер, марка, година на купуване) и вашите данни и контакти, за да ви бъде доставен впоследствие. В подобни случаи имате право на разходи за т.нар. стоки от първа необходимост – например бельо, четка и паста за зъби, паста за бръснене и самобръсначка за мъжете. Когато купувате подобни стоки, пазете касови бележки и други документи, за да може впоследствие да поискате сумата от страна на авиокомпанията. Добре е и да се посъветвате с превозвача за неговата политика в такава ситуация.
Възможно най-скоро след като сте кацнали, но не по-късно от 5 до 7 дни, трябва да подадете оплакване и към авиокомпанията.